۱۶۹

مشکل ازدواج تنها مربوط به دختران دهه 60 است

کد خبر: ۲۱۰۲۹
۱۳:۰۷ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰
وبلاگ - صدرالادبایی، مریم  - شهلا کاظمی پورهفته گذشته دعوت ما را برای حضور در کافه خبر پذیرفت و به سئوالات ما در مورد بحث های همیشگی جامعه از جمله کمتر بودن تعداد پسران و در نتیجه موقعیت کمترازدواج برای دختران و دلایل بالارفتن سن ازدواج سخن گفت

 دکتر شهلا کاظمی پور رئیس مرکز مطالعات جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه  وزارت علوم است او و همکارانش تحقیقات بسیار خوبی در مورد مسائل جامعه از جمله بحث ازدواج و طلاق و...دارد او هفته گذشته دعوت ما را برای حضور در کافه خبر پذیرفت و به سئوالات ما در مورد بحث های همیشگی جامعه از جمله کمتر بودن تعداد پسران و در نتیجه موقعیت کمترازدواج برای دختران و دلایل بالارفتن سن ازدواج سخن گفت .

 خانم دکتر سال هاست که گفته می شود میان جمعیت دختر و پسر ما تفا وت وجود دارد و موقعیت کمتری برای ازدواج دختران  وجود دارد این گفته ها تا چه میزان صحیح است؟

ببینید تعداد متولد شدگان دختر و پسر ما همیشه نسبت مساوی داشته اند و این نسبت در دهه های مختلف هم حفظ می شده است فقط دریک دهه یعنی دهه 60 ما با رشد چشمگیر زاد و ولد رو به رو بودیم به طوری که پسران دهه 50 تعداد کمتری از دختران دهه0 6 داشتند و تعدادی از پسران دهه 60 هم ترجیح می دادنند که با دختران دهه 70 ازدواج کنند به همین دلیل این موضوع فقط دختران آخر دهه 50 تا آخر های دهه 60 را شامل می شود .

خب راه حلی هم برای آن وجود دارد؟

بله راه حل آن همسن گزینی در ازدواج است که البته جامعه ما تا حدودی هم به این راه سوق پیدا کرده است .

  افزایش سن ازدواج امروزه به یکی از مسایلی جامعه تبدیل شده است.به نظر شما تا چه میزان تغییر الگوهای ازدواج در کشور طبیعی است ؟

 ازدواج پدیده ای طبیعی است و برای 98% افراد جامعه نیز اتفاق می افتد اما به تاخیر افتادن آن می تواند مسئله باشد.طبق آمار سن ازدواج برای زنان از سال 1345 از 4/18 در سال 85 به 6/23 و برای مرد ها از 25 سال به 5/26 رسیده است.این روند برای زنان افزایش بیشتری داشته است.اما سن ازدواج برای مردان در یک سطحی ثابت مانده است. اتفاقی که در این دوره 40 ساله رخ داده است این نکته است که اختلاف سن زوجین که پیش از این06/6 بوده به 3 سال کاهش پیدا کرده است.این اتفاق یک پدیده مثبت است.زیرا زمانی که اختلاف سن زوجین زیاد است امکان بروز مشاجرات خانوادگی و طلاق ،.سطح بیوه شدن زنان در سالخوردگی واختلاف سن پدر با فرزندانش بیشتر است. پس این موضوع یک پدیده مثبت است.علت افزایش سن زنان را می توان در رشد روند توسعه جستجو کرد.ضریب شهر نشینی ما که در سال 45حدود 37% بود در سال 85 به 68% رسیده است.یعنی این میزان  دو برابر شده است.افزایش رشد شهر نشینی یکی از شاخصه های توسعه است.از سوی دیگر میزان با سوادی جمعیت که در سال 45 در حدود 40% جمعیت کشور را شامل می شد در سال 85 در حدود 85% جمعیت ایران را به خود اختصاص داد.در این میان ضریب باسوادی زنان بیش از آقایان بوده است.یکی دیگر از این شاخصه ها بحث کار خارج از خانه زنان است. البته در گذشته نیز زنان در بخش کشاورزی نیز شاغل بوده اند اما این نوع کارکردن به معنای مشارکت های اجتماعی آنها محسوب نمی شد. در این این سال ها مشارکت اجتماعی زنان افزایش پیدا کرده است.مقوله اوقات فراغت و وسایل ارتباط جمعی افزایش پیدا کرده است. امروز امکان ارتباط با جهان خارج و کشورهای دیگر دنیا برای خانم ها بوجود آمده است .زمانی که ضریب اجتماعی بالا می رود بحث تحصیلات زنان نیز افزایش می یابد.پیش از این زنان ما در مقطع ابتدایی و متوسطه بی سواد بودند اما امروز این میزان به مرز 100% رسیده است.95% از دختران ما در کشور به مدرسه راه پیدا می کنند. ضریب این میزان در دبیرستان از پسر ها بیشتر است در دانشگاه ها بالغ بر 60% از پذیرفته شدگان دانشگاه ها  را زنان تشکیل می دهند.این افراد اگر در جایی به کار مشغول نشوند.حد اقل توانسته اند از مباحث اجتماعی آگاه شوند.این آگاهی ها باعث شده که سن ازدواج افزایش پیدا کند.البته این افزایش سن ازدواج در مورد زنان بیشتر نمود پیدا کرده است. علت اینجاست که در گذشته سن ازدواج زنان بسیار پائین بوده است. زمانی که این آمار را با نقاط روستایی مقایسه کردیم متوجه شدیم که در نقاط روستایی نیز میانگین سن ازدواج دختر ها نیز افزایش داشته است و با آمار ارائه شده در شهرها برابری می کند.این نکته مهمی است که اتفاق افتاده است.البته این آمار برای مردان در روستا از مردان در شهر کمتر است.اما میانگین آن 5/26 سال است.تا این مرحله می توان گفت پدیده مثبتی رخ داده است.بخصوص زمانی که زنان با تحصیلات و آگاهی بیشتری ازدواج می کنند می توانند فرزندانشان را بهتر تربیت کنند.در چنین شرایطی آنها قادرند  بر روی تعداد و زمان تولد آن ها نیز دقت و برنامه ریزی داشته باشند.حتی انتخاب همسرانشان آگاهانه است.

  با مواردی که به آن اشاره کردید شما افزایش سن ازدواج را پدیده ای منفی نمی بینید؟

 به نظر من افزایش سن ازدواج را نمی توان به عنوان یک خطر در نظر گرفت.البته به شرط اینکه بی بندو باری های اجتماعی را در پی نداشته باشد.اگر با تاخیر ازدواج دختران جامعه تنها در پی تحصیل، شغل و افزایش توانمندی های خودشان باشند مشکلی پیش نخواهد آمد. ما معتقدیم که اگر بی بندو باری در سطح جامعه دیده می شود تنها به خاطر افزایش سن ازدواج نیست بلکه بخاطر مسایل دیگری از جمله پر خواهی ها یی است که ایجاد می شود. باید در پی علل اصلی ازدواج نکردن دخترها باشیم.این خلاء می تواند بخاطر ارتباطات غیر متعارف بوده باشد که توانسته جای خالی همسر را برای آنها پر کند. و یا توقعات خاصی و بالای دختران در زندگی است. روند مهاجرت از روستا ها به شهر های کوچک و از شهر های کوچک به شهر های بزرگ بیگانگی هایی را با خود در پی دارد. در شهر های بزرگ دایره همسر گزینی وسیع و در در شهر های کوچک این دایره کوچک تر است. آنها ممکن است لایه سطحی شهر نشینی مانند تجملات را بگیرند اما از درک ریشه و عمق آن عاجز بمانند.وقتی در این امر موفق نمی شوند سعی می کند ازدواج را به تاخیر بیندازد. این خطر بخاطر مشکلات فرهنگی خودش را نشان می دهد.این مشکل صرفاً یک مسئله جمعیتی نیست.این اتفاق ها معمولاً در شهر های بزرگ  و بخاطر پیچیدگی جامعه رخ می دهند . زیرا در این شهر ها چند فرهنگی وجود دارد. دختری که با این ایده ها ازدواج می کند، هنگامی  که متوجه  می شود در کوتاه مدت نمی تواند به تقاضا هایش برسد به طلاق می اندیشد.میزان بالای مهریه های  غیر متعارف که نشان از هدفی در پشت آن دارد بیشتر منجر به طلاق می شود.این موضوع نیز ناشی از رشد غیر متعارف و پیچیده شدن شهرها و روابط اجتماعی آن است.

  پس شما با طرحی که در مجلس  و در خصوص جلوگیری از مهریه های نامتعارف مطرح بود موافق هستید؟

من همواره با مهریه مخالف هستم .متاسفانه قداست مهریه از بین رفته است.البته من با نفس مهریه مشکلی ندارم. اما با مهریه هایی که امروز به شکل غیر متعارف بسته می شود و مورد تایید مراجع قانونی قرار می گیرد مخالف هستیم.زمانی که مهریه ای چه بالا و پائین ثبت می شود قانون در پی درخواست دختر در پی پرداخت آن است.

  ایا به نظر شما استقلال مالی دختر ها به عدم تمایل انها به ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج منجر نخواهد شد؟

خیلی از مسایلی است که می تواند ازدواج را به تاخیر بیندازد.اما الزاماً اشتغال نیست.علت اصلی زیاده خواهی دختر ها است ممکن است دختر ها رسیدن به یک کار مناسب ازدواج را به تاخیر بیندازند اما زمانی که کار مناسب فراهم شد توقعات دیگری پیدا می کند و دایره همسر گزینی اش محدود تر خواهد شد.زیرا درپی ایدال های بالا تری هستند.

  یعنی شما بجز آسیب های اجتماعی آن بالا رفتن سن ازدواج را پدیده ای مثبتی ارزیابی می کنید؟

در تمام کشور های توسعه یافته سن ازدواج بالا است.زیرا سن ازدواج بین افراد تحصیل کرده  از افرادی که تحصیلات ندارند بالا تر است. پس می توان گفت که این نشانه کشورهای توسعه یافته است.  زیرا خانواده ها قصد دارند تا فرزندانشان تحصیلات عالیه داشته باشند بخاطر اینکه این پتانسیل ایجاد شود ازدواجشان به تاخیر می افتد.این نکته انکار ناپذیر است اما اگر به رقم بالایی برسد و به تجرد قطعی منجر شود ما دچار معضل شده ایم.

  شما بارها بحث تجرد قطعی را مطرح کرده اید.این تجرد قطعی چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟در مصاحبه ای هم که پیش از این با خبر آنلاین داشته بودید اشاره داشتید به این که ما تا ده سال اینده یک ملیون نفر از دخترانمان به تجرد قطعی می پیوندند.

پسر ها و دختر ها در هرزمانی امکان ازدواج دارند. اما اگر  شرایط به گونه ای شود که  گروهی از دختر ها و حتی پسر ها دیگر ازدواج نکنند. این مشکلی ساختاری پیش می اید و می گوییم به تجرد قطعی رسیده اند

  اگر تعداد دختر و پسر یکی باشد چنین اتفاقی هم نخواهد افتاد.زیرا شما هم با این نظر که تعداد دختر و پسران ما در جامعه یکسان هستند اشاره داشته اید ، پس این امکان چطور پیش می اید؟

این اشکال بخاطر اختلاف زوجین صورت می گیرد.بطور متوسط اختلاف سن در جامعه ما حدود چهار یا پنج سال است.این اختلاف سن است که باعث می شود تعداد پسرانی که در سنین بالا تر هستند وبه عنوان مثال  شامل موالید 10 سال پیش از انقلاب می شوند با دخترانی ازدواج کنند که سال های بعد از انقلاب به دنیا می آیند. پس این افراد تعدادشان بیشتر خواهد بود و تعادل ایجاد می شود اما با روندی که پیش آمده است و با کنترل تولد ها متولدین دهه 60 باید با متولدین دختر دهه 70 ازدواج کنند. در چنین حالتی پسران ما بیشتر از دختران می شوند البته .این مشکلات با کم شدن اختلاف سن  ازدواج دختران و پسران رو به کاهش است.اما این اختلافی که در نسل دهه قبل و بعد از انقلاب  رخ داده باعث شده که تعدادی از دختران ما مجرد باقی بمانند.زیرا پسرانی که در دهه های بعد به دنیا آمده اند با دختران جوانتر از خودشان ازدواج خواهند کرد به این سبب این خلاء وجود خواهد داشت.

  این اتفاق تنها برای دختران دهه شصت اتفاق می افتد؟

برای دختران دهه پنجاه و شصت پیش می آید .این مشکل برای دختران دهه هفتاد نیست زیرا میزان دختران دهه هفتاد با کاهش اختلاف سن ازدواج رو به کاهش است.تعداد پسران دهه شصت به نسبت دختران دهه هفتاد بیشتر است.در خصوص دختران دهه پنجاه هم باید گفت گروهی از دخترانی که تاخیر در ازدواج داشته اند فرصت ازدواج خود را به دختران دهه شصت داده اند.

  یعنی دختران دهه پنجا ه و شصت سال در چند سال آینده به یک تجرد قطعی خواهند رسید؟

همه انها اینگونه نمی شوند .این میزان چیزی در حدود یک میلیون نفر خواهد بود. اگر به درصد گفته شود تجرد قطعی در گذشته برای مردان 2% و برای زنان 8/1%  در سال بوده است .این موضوع هم ناشی از عدم تمایل این افراد به ازدواج باز می گشت. ولی در شرایط فعلی با پیشبینی هایی که انجام شده . سن تجرد قطعی به نسبت گذشته پائین تر آمده  است.  به این ترتیب برای زنان 40 یا 44 و برای مردان 50 یا 54 در نظر گرفته می شود. این تجرد قطعی برای مردان همچنان در همان دو درصد باقی مانده است ولی برای زنان در مقاطعی که عنوان کردم در حال افزایش است.

  از طرف دیگر متاسفانه آمار های طلاق در جامعه ما رو به افزایش است.این بالا بودن آمار طلاق زنگ خطر را به صدا در آورده است.ارزیابی شما از این افزایش آمار طلاق چیست؟

 افزایش طلاق هم ارتباطی مستقیم با توسعه جوامع دارد. زیرا هر قدر یک کشور توسعه یافته تر است میزان طلاق در آن بالا تر می رود.در جوامع توسعه نیافته آمار طلاق به مراتب کمتر است. زیرا در جوامع کوچکتر تنوع فرهنگی کمتر.و تجانس فرهنگی میان زوجین بالا می رود. از سوی دیگر دایره همسر گزینی نیز محدود است.در این فضا نظارت ها و حمایت های خانوادگی تعیین کننده است  زیرا آنها همسر داری را در کنار خانواده  تجربه می کنند. پس نوعی انتقال فرهنگی است که از طریق خاواده اتفاق می افتد.اما زمانی که وارد جامعه شهری می شویم و جامعه گسترش پیدا می کند حمایت های خانوادگی از بین می رود و شخص باید روی پای خودش بایستد. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که دخالت های خانوادگی همچنان وجود دارد.در گذشته اگر شاهد تمام این موارد جوامع سنتی بودیم آن را امری طبیعی می دانستیم. اما در جوامع توسعه یافته نباید شاهد آن باشیم. در حالی که دخالت های خانواده از دل جوامع سنتی به جوامع توسعه یافته ما کشیده شده است.در تحقیقاتی که انجام شده بسیاری از مخاطبین دختر و پسر ما ازدواج از طریق دوستی  و آشنایی را  بهترین روش همسر یابی عنوان کرده اند. آنها دوست دارند تا پیش از ازدواج با همسرانشان آشنایی داشته باشند.این یک عامل توسعه یافتگی است.اما همین دختران و پسران زمانی که زیر یک سقف قرار می گیرند با مباحثی سنتی مانند مهریه ، جهیزیه و..روبرو می شوند.این مباحث سنتی سبب ساز اختلافات می شود که آنها را تا مرز طلاق پیش می برد.

  در واقع ما درجامعه توسعه یافته خودمان  با یک دوگانگی مواجه هستیم. در ظاهر رفتاری را از خودمان نشان می دهیم که خاص کشور های توسعه یافته است اما در باطن و در پس زمینه ذهن هنوز سنتی به همه چیز نگاه می کنیم.

نمی شود این دوگانگی را پذیرفت یا باید سنتی باشیم و یا  توسعه یافته، هر دو با یکدیگر امکان پذیر نیست.دو جوان قصد دارند طبق تحصیلات و آمادگی هایشان مدرن زندگی کنند.اما این ته نشت سنتی و دخالت های خانواده راه را برای  روی آنها می بندد..گاهی اوقات خانواده هایی که در سطح بالای فرهنگی قرار دارد این مشکل را حل می کنند وازدواج ها در این نوع  خانواده ها بسیار خوب انجام می شود.مخاطرات در خانواده هایی پیش می آید که در برزخ قرار دارند.ما نگزیر به مدرن شدن هستیم. زمانی که در شهر های بزرگ زندگی می کنیم  و با وسایل ارتباط  جمعی کار می کنیم نا گزیر به مدرن شدن هستیم.البته منظور از مدرن بودن  بی بندبار بودن نیست.

  غیر از این موارد شما چه عوامل دیگری را عامل طلاق می دانید.

بیشترین عامل عدم تجانس فرهنگی و عدم شناخت خانواده ها نسبت به  فرهنگ یکدیگر  در جامعه است.خانواده های ما هنوز این ظرفیت را که دختران خانواده تحصیلات عالیه داشته باشند را ندارند. زیرا فکر می کنند که حالا که دخترانشان تحصیلات تکمیل و یا عالیه دارند باید همه چیز در اختیارشان قرار دهند.امروز تحصیلات دختران امری معمولی است به همین دلیل نباید اجازه تصمیم گری های مهم را به آنها داد بلکه باید همراهشان بود. تجمل گرایی ها و زیاده خواهی های خانواده ها نیز یکی از عوامل مهم در شکل گیری طلاق است.متاسفانه مادیگرای در سطح جامعه اشاعه پیدا کرده است. این زنگ خطری است که در ازدواج  و طلاق و بسیاری از مسایل اجتماعی خودش را نشان می دهد.

مادیگرایی هاو تجل گرایی ها نمی تواند بخاطر توسعه یافتگی که پیش از این گفتید باشد؟

خیر. ما درکشور توسعه یافتگی کاذب داریم.کسی که یک شبه پولدار می شود نمی تواند یک شبه رشد فرهنگی داشته باشد مشکل فعلی جامعه ما  این است.

  گسترش فرهگ تک فرزندی ناشی از شرایط مالی است؟

پدیده کم فرزندی  نیز پدیده ای رایج شده است.امار های ما نشان می دهد که در سال های اوایل انقلاب میانگین تعداد فرزندان در جامعه ما 5/6 نفر بوده که در سال 85 به 8/1 فرزند رسیده است.این آمار های نشان از کاهش تعداد فرزندان می دهد.دلایل آن هم به همان مسایلی است که در باره توسعه یافتگی و شهر نشینی اشاره شد باز می گردد.خانواده ها گرایش فراوانی به کیفیت آموزش فرزندانشان دارند.الیته در گذشته خانواده ها توانایی زندگی کیفی برای فرزندان را نداشتند اما تعداد فرزندان بیشتر بود.البته در این چند سال  کیفیت فرزندان اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.این اصل گرایش خانواده ها به کم فرزندی را تشکیل می دهد.

  این مسئله به مشکل تامین مالی خانواده ها باز می گردد.

خیر. این اتفاق (تعداد زیاد فرزندان )با و جود اینکه در گذشته شرایط مالی خانواده های خوب نبود  هم وجود داشت.معمولاً  یک رابطه ای میان فقر و تعداد فرزندان وجود دارد.هرچه جامعه توسعه نیافته باشد تعداد فرزندان بیشتر است و برعکس.در جامعه ما افراد باسواد تر و مرفه تر تعداد فرزندشان کمتر است.

  بالاخره شما این تک فرزندی  را حسن می دانید یا عیب؟

تک فرزندی عیب است. اما اینکه نعداد بچه ها از 5/6 به 8/1 رسیده یک شاخصه توسعه است.در این جا خلائی دیده می شود افراد باسواد و مرفه  فرزندان کمتری دارند و افراد سطح پائین تر فرزندان بیشتری دارند. به نظر من مدل برنامه ریزی صحیح آن است که  نوعی یکنواختی در جامعه ایجاد کنیم .کم شدن تعداد فرزندان افرادی که جایگاه بالای اجتماعی دارند خطرناک است. در چنین شرایطی ،حالت نا بربری افزایش پیدا می کند .

  و آخرین سئوال این که پیش بینی شما از مهمترین مشکل جمعیتی که جامعه ما باآ ن روبه روست چیست؟

به نظر من مهاجرت مهمترین مشکل  جامعه ماست.همه مشکلات جامعه ما بخاطر مهاجرت های بی رویه است.این روند در طول نیم قرن اخیر و بخاطر مهاجرت از روستا ها به شهر ها ایجاد شده است. البته اگر این روند برنامه ریزی شده باشد نوعی شاخصه توسعه است.اما اگر برنامه ریزی نشده باشد و این روند به حاشیه نشینی تبدیل شود.بخش عمده مشکلات ما بخاطر حاشیه نشینی است. منظور ازحاشیه نشینی، شکل فیزیکی و مکانی آن نیست.منظور این است که فرد بلحاظ فرهنگی،اقتصادی واجتماعی نتواند در بطن جامعه قرار گیرد .پس در این خصوص باید سیاست نظارتی دقیق وجود داشته باشد.من در کنفرانس مهاجرت دبیر بودم و پیشنهاد هایی در این خصوص داده ام و اعلام کرده ام که این مشکل باید به شکل یک مجموعه دیده شود.کار سخت و پیچیده ای است. زیرا باید اول مشکلات پنجاه ساله را مرتفع کرد و سپس برنامه ریزی جدیدی برای کسانی که در حال مهاجرت جدید به شهر های بزرگ  هستند انجام داد.
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۶۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۶۹
نظرات بینندگان
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
با سلام
یعنی من که متولد 63 هستم مجرد می مانم
علی
United States of America
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
نه عزیزم ولی شاید مجبور بشی با فردی چند سال کوچکتر از خودت یا 7 تا 10 سال بزرگتر از خودت ازدواج کنی در صورتی که بهترین نوع ازدواج همسن گزینی هست و اگر مورد سنی همسن خودت داشتی با اون ازدواج کن. هم برای خودت بهتره هم برای شرایط ازدواج دیگران. پسرهای کوچکتر در رده دوم قرار دارند چون آمارشون نسبت به دخترهای همسن و کوچکتر از خودشون بیشتره و اگر با بزرگتر از خودشون ازدواج نکنن باید تنها بمونن. آخرین گزینه ازدواج با فردی با تفاوت سنی زیاد هست. چون اگر با پسری خیلی بزرگتر از خودت ازدواج کنی اولا احتمال اینکه آدم سالم و درستی باشه کم می شه. ثانیا شانس ازدواج دخترانی که همسن اون آقا یا سنا نزدیکتر به اون اقا رو دارن خیلی خیلی کم می کنی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
ماها که متولد 57 58 59 هستیم مجرد موندیم به خاطر جمعیت زیاد شما شصتیها و ازدواج مردهای پنجاهی با زنهای شصتی . بعد شما انتظار داری مزدوج بشی ؟! نمی شد شماها این قدر زیاد نبودید ؟! دو سوم تون اضافه ست !
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
سلام خودم 37 سالم کارمند ومجردم نیاز به همسر دارم دختر مومن محجبه دارم 09012895412 ذارم
پارسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
بله آبجی حتما مجرد می مانی چون با توجه به هرم سنی و آمار و احتمال این مصاحبه دهه ی هفتاد فرصت رو از دست شما می گیره و مردا دنبال همسر جوان تر هستن از لحاظ روان شناختی و .... بله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
ازدواج مرد با خیلی جوانتر از خود (اختلاف سنی بیش از هفت سال) اغلب اوقات (البته نه در همه موارد) با مشکلاتی برای مرد همراهه. فکر می کنم همه آقایان این را بدانند.
پارسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۲
بله هر دم از این باغ بوی ترشیدگی آید همی
بهاره
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
برو بخون سال 97 دو ملیون پسر مجرد داریم که برای اونها دختری نیست مگر ازدواج با بزرگترشون!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
بهاره خانم، اون پسر ها همشون بیکارن و واسه همین قصد ازدواج ندارند و حاضرند نسلشون منقرض بشه ولی با وجود بیکاری ازدواج نکنند.
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
نه عزیزم مطمئن باش ازدواج میکنی به شرطی که پسر سالمی تو این مملکت پیدا کنی. ب نظر من مجرد بودن خیلی بهتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
همسر دوم يه مرد متاهل بشي با رضايت همسر اول بهتره از اينكه تا اخر عمر مجرد بموني نعمت مادر شدن فكر ميكني كم نعمتيه ووقتي سنت به پنجاه رسيده دوروورتو نگا كردي متوجه ميشي
علی
United States of America
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
در اوایل سال 93 هرم جمعیتی طبق پیش بینی های قبلی معکوس شد. طبق آمار رسمی تعداد پسران آماده به ازدواج نسبت به دختران اماده به ازدواج بیشتر شده است. بنابراین شانس ازدواج برای پسران پایینتر از شانس ازدواج برای دختران است. مگر اینکه فرهنگ همسن گزینی و ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خودشان در جامعه ترویج و فرهنگسازی شود.
الی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
این روزا افراد ترجیح میدن شریک زندگیشونو خودشون انتخاب کنن و کسایی که اهل دوستی نباشن بیشتر ضرر می بینن چون خودشونو وارد رابطه نمی کنن و شانس کمتری برای ازدواج دارن.
اما به هر حال من یکی حاضر نیستم بخاطر ازدواج دست به هر کاری بزنم.
خونه بابام میمونم
بهاره
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
پسری که بخواد با دختری دوست بشه دیگه به درد زندگی نمیخوره
دختری از نسل سوخته
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
سلام64هستم یعنی منم محکوم میشم به تنهایی یا اینکه باید برم دهه ی هفتادی پیدا کنم! اخه ما چه گناهی کردیم دهه ی60شدیم نه کار نه ازدواج و..
نرگس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
پس خوش به حال خودم که دهه 70 هستم
1359
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
شما جای ما رو هم تنگ کردید گلم . سوخته ما هستیم که سر جای خودمون به دنیا اومدیم ولی دود شصتی ها تو چشممون رفت !!!
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
چرا میگیید فقط دخترا دهه شصتی ما پسرای دهه شصتیم همینجوری هستیم من خودم 64 هستم ومجرد تموم رفقام هم مجردن وغالبا دهه شصتی!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
دقیقا همین طوره. پسرهای زیادی از سی تا چهل سال هنوز مجرد هستند و قاعدتا باید با دخترهای دهه شصتی ازدواج کنند. هر چه هم دیرتر ازدواج کنند باز هم برای همان دخترهای دهه شصتی هستند. موضوع اینه که دهه شصتی ها دیر ازدواج می کنند ولی بالاخره ازدواج می کنند. پس هرچی زودتر ازدواج کنند بهتره تا مشکلاتشون کمتر بشه.
الناز
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
اگر جنگ نمیشد خیلی از دخترای اخر دهه 50واوایل 60ازدواج میکردند و این مشکل الان نبود پسرای اوایل دهه 60هم با دخترای 60کوچکترازخودشون ازدواج میکردن
همش تقصیر اون صدام کی میخاد جوابگوی این همه ناراحتیو فشار ما دهه 60ها باشه خیلی زودتر از اونی که فکر کنیم پیر میشیم سختی کنکور و ازدواج و بیکاری و گرونی نصیب ما شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
به جنگ چه ربطی داره ؟ مگه قرار بود با 10 سال بزرگ تر از خودمون از دواج کنیم ؟! اگه شصتی ها این قدر زیاد نبودند دخترهای آخر دهه 50 با پسرهای متولد اواسط دهه 50 ازدواج می کردند و قصه به خوبی و خوشی به سر می رسید !
مرضيه
Germany
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
ازدواج كردن مهم نيست درست از دواج كردن مهم است مجردي بهتر از ازدواج اشتباهه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
زندگی تنها به ازدواج ختم نمی شود به نظر بنده زندگی مجردی با داشتن امکانات و مستقل زیستن ارامش بیشتری نسبت به متاهلی دارد البته برای دختر خانمها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
چه ربطی به جنگ داره دخترای دهه شصتی بعد جنگ به دنیا اومدن اونایی که تو جنگ شهید شدن الان جای پدر های دهه شصت هستن بیخودی دختران دهه شصت رو با شهیدان که الان اگه بودن جای پدرای دهه شصت بودن نه شوهراشون.
ف
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
خوب حداقل دهه پنجایی ها رو میگرفتن پسر به دنیا می آوردن و پسراشون دهه شصتی ها رو میگرفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
دختران دهه شصت رو چرا با مردای دوران جنگ مقایسه میکنید دختران دهه شصت بعد جنگ به دنیا اومدن و اونایی هم که شهید شدن الان اگه زنده بودن جای پدرهای دهه شصت هستن و بالای50سال سن داشتند بیخودی بازار رو گرم نکنین همون نسبت که پسر دهه شصت هست دختر دهه شصت هم هست و پسر حتی بیشتر هست و اواخر 50هم تعداد زیادی پسر هست که با دختراش ازدواج کنن که بعد سال57به دنیا اومدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
مجرد موندن دخترای دهه شصت بخاطر اینه که پسرای دهه شصت نمیتونن ازدواج کنن.دلیل ازدواج نکردنشونم بیکاریه بیکاری بیکاری...یک ساله سربازیم تمومه دهه شصتیی بدبختم یه شغل بدین تا ازدواج کنم مشکل خونه ندارم مشکلم بیکاریه بیکاری بیکاری...
1359
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
پسرهای دهه شصتی فوق العاده بی مسئولیت و بچه ننه هستند . بیخود نیست دخترهای شصتی اومدند سراغ پسرهای دهه 50 و ما بی شوهر موندیم !!!
یک اواخر شصتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
ای بابا....
گر تو را نباشد زشوی
زگهواره تا گور دانش بجوی...

خدای ما دختران شصتی هم بزرگه...
تا وقتی دوست دختری و پسری هست کی به ازدواج فکر میکنه
ادم هایی مثل ما تنها باید منتظر معجزه باشیم....
گیسو
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
ادم قیافه و بابا پول دار داشته باشه عمرا بمونه...دختر خوشگل از 13 سالگی خواستگار داره ..پاشنه درو میکنند ..عین حقیقته.
مستانه
Netherlands
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
من متولده۵۷هستم البته من۱۸سالگی ازدواج کردم ۳۰سالگی همجدا شدم ولی الان که36سالمه مرده مناسبه خودمو پیدا نمیکنم هر کسی سره راهم قرار میگیره دهه شصتیه!البته منم دیگه بیخیال سنه مناسبه خودم شدم با یه اقایه متولده66رابطه برقرار کردم با وجوده۹سال تفاوته سنی همدیگرو خیلی دوست داریم وبه هم وفاداریم بعضی وقتا سن سال مهم نیست
poya
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
بیکاری ونبود مسکن مشکل اصلی ازدواج جوانان هست مشکل دیگه هم اینه که دخترا پولکی شدن با این که پدر خودشون 30ساله اجاره نشین هست از پسرا انتظار مسکن خوب ماشین خوب و... رو دارن یکم هم بهشون بی احترامی بشه فوری میرن مهریه رو به اجرا میزارن تو فامیل ما 4تا مورد درخواست مهریه رو به چشم خودم دیدم.
مریم از شمال
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۳۰
خدا حواسش به همه هست نگران نباشید من خودم متولد 57 هستم ازدواج نکردم خیلی از خانمها رامیشناسم از من بزرگترن ومجردنالبته اونا مثل من بیکار بی پول نیستن درامدبالایی دارن اما مجردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
اره خدا حواسش به همه بوده برا همين چند همسري رو در قران اورده تا شما از نعمت مادر شدن محرم نشيد .اما كو گوش شنوا همسر دوم شدن بهتر از مجرد ماندن تمام عمره ديگه از خدا چه توقعي داريد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
یه توصیه به خانم ها:
اگه پسر سالمی پیدا کردید حتما سعی کنید مهریه را در توان همسر تان انتخاب کنید چون مهریه زیاد موجب دلخوری می شه و پسرها معمولا فرار می کنند.
بعضی از خانمه انقدر پر توقع هستند که به 500 سکه هم قانع نمی ش.
پسر ها باید توجه کنن که آمار دختر ها خیلی به تناسب بیشتر از پسرها پس پسرها شانس بیشتری واسه ازدواج دارند.مهریه هم 14 سکه به روش ائمه عالیه.
بهاره
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
اما آمار داره میگه پسرا بیشترن!
مستانه
United States of America
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
وا چرا من ۳تا منفی گرفتم!!,چون دوست پسم و کسی که دوستش دارم از خودم چند سال کوچکتره!!!لابد اگه من هم عینه این زنهایه سنتی قدیمی میرفتم تو 36سالگی با یه مرده۵۶ساله که جایه بابامه رابطه برقرار میکردم مثبت میگرفتم!!متاسفانه طرزه تفکره عربی و دمده قدیمی که حتما مرد باید از زن بزرگتر باشه تو کشور زیاد رواج داره!! مردا میتونن با کسیکه جایه دخترشون محسوب میشه باشن ولی ما زنها حتما باید مردمون ازخودمون بزرگتر باشه!!
یاس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
سلام من یه ساله عقد کردم 74 هستم همسرم هم60.66ها بجونبید دخترای 70 پسرای متولد 60رو بیشتر قبول دارن تا 70
یه تنهای دهه شصتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
مشکل اصلی رو اقا پسرایی بوجود اوردن که دنبال ازدواج با دخترای 6 یا 7 سال یا بیشتر..کوچکتر از خودشون هستن.مثلا پسره 28سالشه دنبال دختر 17 ساله برای ازدواجه!والبته حتی کوچکتر!اخه یکی نیست بگه بابا چرا با دختر همسن یا دو سه سال کوچکتر از خودت ازدواج نمیکنی!دختر 16 و17 ساله موقع نوجوونیشه بدرد زندگی نمیخوره هنوز آقاااااااااااااایون لطفا دخترای همسن وسال خودتونو بیشتر ببینید برای ازدواج.دنبال بچه برای ازدواج نگردید اونا هم به موقش با همسنای خودشون ازدواج میکنن.
یه دهه هفتادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
من خودم که16سالمه خواسگارهای30ساله هم داشتم بنظرمن بایدب مردان جامعه آموزش همسرگزینی درست روبدیم وبهشون بفهمونیم ک اختلاف سنی زیادتوزندگی خیلی نکات منفی زیادی داره...
همه
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
عزیزا دعوا نکنین" قسمت کسی رو گرگ نخورده " اینا همیشه یکی از دوستان می گفت من تو 30سالکی با یه پسر سه ونیم سال از خودم کوچکتر ازدواج کردم الانم یه بچه 4.5ساله باهوش دارم شغلم و تحصیلاتم هم از شوهرم بالاتر بود الان تقریبا همسطح شدیم من یک دختر خیلی مغرور و پر توقعی بودم اما یک سال نشستم وخوب در مورد خواسته هام در مورد همسر آیندم فکر کردم و دیدم اعماق ذهنم و دلم فردی رو می خواد که با من هماهنگ باشه برای من باشه نه برای پز دادن برای فامیل و جامعه . امیدوارم همه کسی رو انتخاب کنند که وقت زیر یک سقف میرند چیزی برای به رخ کشیدن نداشته باشند دو تا دوست باشند برای ادامه یک زندگی زیبا.
زیبا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
سلام.من 25 سالمه. خواستگار زیاد دارم تقریبا. هم درست و حسابی هم معمولی و از خودم و معیارهام پایین تر.
اونایی که از معیارهای من خیلی پایین ترن که تلفنی رد میکنیم. و اما اونایی که خوب و حسابین واقعا من خجالت میکشم که قبول کنم... چون برادرم اعتیاد داره و بخاطر این موضوع واقعا خجالت میکشم... چون میگم خودم با عزت رد کنم و جواب منفی خیلی بهتره تا اینکه طرف بیاد و بفهمه شرایطو و اون بگه نه...
فقظ داداشم اینطوره.ولی سایر اعضای خانوادم واقعا محترم و خوب و باایمانن. خودممم تحصیلات و چهره خوب دارم...دلی متاسفانه شانس نداشتم...
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
من که خیلی ناراحتم . خودم 28 سالمه و سه ساله ازدواج کردم . اما غصه خواهرم که 34 سالشه و مجرده ناراحتم میکنه . کاش ....
اعظم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
برای ناشناس 2:40 متاسفم.متاسفم که یه دختر ایرانی هستم .متاسفم که دهه 60 هستم.باید خدمت شما عرض کنم من حاضرم بایه مرد غیر ایرانی ازدواج کنم ونه ایرانی
زری
United States of America
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
ی کم به من فکر کنید.......!
من متولد62 م
خواهربزرگترم 53
خواهر کوچکترم 67
همه مجرد....

حالا از مشکلات دیگه زندگیم بگم اشک همتون درمیاد....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
به همه این آمارها و حرفهاتوجه نکنید. آدمی. دختری پسری... به خودت برس عیب حرف زنتو و معیاراتو عوض کن. هل نشو. خودتو وارد هر رابطه ای نکن تو دهن خواستگارای مناسب هم نزن.. از خودتومشکلاتتم فرار نکن..ازدواج هم میکنی..همینم مونده امید ازدواجمم بدم دست اجتماع و آمارهای مسخره و دروغشون..دختران همسایه ما با سن زیاد و سواد کم رفتن الانم دوتا بچه دارن.. بی خیال..میخای ازدواج کنی ازدواج میکنی...
سایه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
منم موقع ازدواج هم مشکل داشتم هم موقع طلاق دهه شصتی ام.بدبختی از زمین و زمان برام میباره دیگه امید ازدواج ندارم چون ممکن نخواهد بود خدا من و یه عده رو مرگ بده تا راهی برا بعضیا باز بشه بعضیام الکی دلشونو خوش نکنن .منکه دلم مرده تو اوان جوانی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
من دختر 30 ساله هستم با یه مرد 57 ساله اشنا شدم عاشقش شدم ومیخوام باهاش ازدواج کنم.فوق العادست .البته ایشون امریکاییه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
دقیقا منم مثل شما هستم دختری 27 ساله هستم که عاشق مردی 54 ساله شدم...
خیلی دوستش دارم
اما نمیدونم چطور با خانوادم مطرح کنم
شک ندارم نمیتونن بپذیرن
و اجازه نمیدن اما من طوری عاشقش شدم که از دوریش گریه م میگیره
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
سلام من 26 سالمه 3 سالی هست که نامزدم مردادماه هم عروسیم هست پس من خیلی خوش شانسم که یک شوهر خوب دارم وگرنه الان باید مثل بقیه دخترای دهه 60 خون گریه میکردم
یه خانوم
Canada
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۵
سلام من ۳۴ سالمه وهنوز مجردم به نظرتون چه اتفاقی واسه من میوفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
ان شاء الله ازدواج خواهی کرد. چون آقایون مجرد سی و چهار تا چهل و چهار سال بسیار زیاد هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
سن آقایون مجرد بالای 35سال هم زیاده
توکل خدا کن انشالله ازدواج میکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
اقايون سي و خوردهاي سال كه با همسن خودشون ازدواج نميكنن
Razi
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
ان شالاه ازدواج میکنی خدا بزرگه ناامید مباش اصلا نکردی هم نکردی
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
سلام
نظرات رو خوندم، جالب بود.
من. خودم 33 دارم.
از تجرد خوشم نمیاد اما روز به روز توی ذهنم بیشتر به این فکر می کنم. نکنه با ازدواج ازادیم رو از دست بدم?
فکر کنم اگر روزی ازد اج کنم منطقی تر انتخاب می کنم تا اینکه توی سن کم ازدواج می کردم.
ازدواج یعنی پیدا کردن کسی که بهترین دوستت بشه برای یک عمر زندگی.
خودم به شخصه چهره و تحصیلات خوبی دارم اما بیکار و در جستجوی کارم، از نظر چهره متوسط رو به بالا هستم. فکر می کنم دخترایی دهه شصد یکی از دلایل مجرد موندشون مشکل در برقراری رابطه با مردهاست.
من با وجود جذاب بودن نسبی ایم همین مشکل برقراری رابطه رو دارم.
یه نصحیت خواهرانه به دخترهای دهه شصد بگردید و ببینید اشکال کار کجاست?
من توی برخورهام بی نهایت سرد و خشک جدی ام. این چیزی هست که به ما اموزش دادن. همین نکته ساده باعس شد که هیچ پسری سمتم نیاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
سلام روز همگی بخیر باشه.من تموم پستهای دوستان رو از اول تا به تاریخ 12/2/94مطالعه کردم و حس من میگه اینها همگی یجورایی تلقین خود ادم و مسلما همه افراد دختر یا پسر کسانی حتی در حد خواستگاری در زندگیاشون اومده و رفته و با افکار مخرب خودمون همه چیزو تا حدود 50در صد خراب کردیم من ی پسر 26 ساله هستم از هر لحاظ تکمیل اگر کسی دنبال ازواج هست یا علی بگه و بیاد جلو برای اشنایی
zahra
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۱
سلام به همه دوستان..من خودم 23 سالمه.مهندس کامپیوترم. الان دوست دارم متاهل بشم.دوستای عزیز لطفا دیدگاهتون نسبت ازدواج تغییر بدید.نه اون کسایی ازدواج تو سن پایین داشتند نباید احساس غرور کنن خب همه کسایی که ازدواج نکردن خواستگار داشتند خب قسمت نبوده که مجرد هستند فعلا ، به نظر من اگر یه ازدواج خوب داشته باشیم باید خوشحال باشیم تو هر سنی، ازدواج در ضمن به دوست شدن با هر کی نیست.اشکال نداره یه دوستی سالم ولی هر چی تو جامعه ما سنگین تر باشی بهتری..زیبایی هم فروکش میکنه هم سن هم میره بالا پس معیارمون تو ازدواج این موارد نباشه.خدا هیچ کی رو تک نیافریده.ایشالا که همه خوشبخت باشید.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
من پسر دهه شصتی هستم و بیست و پنج سالمه نه مشکل کار دارم نه مشکل خونه وضع مالی هم خوب.فقطچون دوتا خواهر بزرگ ترم ازدواج نکردن منم قصد ازدواج ندارم چون اون دوتا تو خونه تنها میمونن و سرخورده میشن.تاخواهرام ازدواج نکنن سمت زن نمیرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
خوش به سعادت خواهرهایت.
ناشناس
Netherlands
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۳۰
آفرین چه پسر با شعوری
ایشالا خواهرات ازدواج میکنن بعد هم خودت و خوش به حال همسرت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
سلام
من دختر متولد 61 هستم. بهترین شعل و بالاترین تحصیلان رو هم دارم خدا رو شکر چیزی هم کم ندارم . وصع مالی خوبی هم دارم. اما متاسفانه تا دوستیها هست هیچ پسری تن به ازدواج نمیده. از اون طرف هم پسر مناسب سالم و فهمیده ای که بتونه زندگیشو اداره کنه ندیدم متاسفانه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
دوره زمونه بدی شده، بعلت مشکلات اقتصادی و گرانی و تورم و بیکاری پسرها جرات ازدواج کردن ندارند و این اصلا خوب نیست چون نیاز به شریک زندگی نیاز به مونس و همدم نیاز به آرامش یک نیاز فطریه که خدا در وجود آدما گذاشته اگه به طریقه طبیعی که ازدواجه پاسخ داده نشه جوونها به هزار جور گناه دچار میشن. خدایا خودت موانع ازدواج همه جوونها رو برطرف کن. الهی آمین...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
دوره زمونه بدی شده، بعلت مشکلات اقتصادی و گرانی و تورم و بیکاری پسرها جرات ازدواج کردن ندارند و این اصلا خوب نیست چون نیاز به شریک زندگی نیاز به مونس و همدم نیاز به آرامش یک نیاز فطریه که خدا در وجود آدما گذاشته اگه به طریقه طبیعی که ازدواجه پاسخ داده نشه جوونها به هزار جور گناه دچار میشن. خدایا خودت موانع ازدواج همه جوونها رو برطرف کن. الهی آمین...
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
دوست عزیز بیکاری و گرانی و مشکلات اقتصادی موانع ازدواج هستند اما اون چیزی که واقعا باعث میشه پسرها تن به ازدواج ندن اینه که هم سطح توقعات در جامعه بالا رفته هم بی بند و باری و فحشا زیاد شده. پسری که در رابطه دوستی با یک دختر ارضا میشه دیگه تن به ازدواج نمیده. بیشترش هم تقصیر اغلب این دخترهای پررو و بی قید و بند دهه هفتاد هست. وگرنه دوره ما و در زمان جنگ که وضع اقتصادی خیلی بدتر از الان بود!

و هشتاد هست
maryam
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
احمد آقا خیلی با معرفتی. ایشالا خواهرات خوشبخت بشن هر چه زودتر. و خودتم شایسته ترین همسر قسمتت بشه هر چه زودتر
متولد 63
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
آه چقدر دلم می خواد می تونستم ازدواج کنم. همه توی این صفحه در مورد سن ازدواج و تفاهم و این جور چیزا صحبت کردن ولی کسی نگفت که امکان آشنایی با یه پسر خوب توی جامعه فعلی از چه طریق ممکنه؟! راهی که هم به معیارهای مثبت بودن یه دختر لطمه نزنه هم مثل راه حل های سنتی و خواستگاری نباشه. توی جامعه فعلی ایران با این تفکیک جنسی افراد در تمام مکان ها مثل دانشگاه و محیط کار و ... پسر مورد علاقت رو چطور باید پیدا کنی و باهاش در مورد آینده ت صحبت کنی؟! توی دانشگاه که یادمه هر پسری به من حتی سلام می کرد به طرز عجیبی زیر ذره بین دخترا قرار می گرفت..... مشکل دیگه هم به نظر من مهاجرت خیلی زیاد پسرای تحصیل کرده به خارجه که بعد از رفتن ترجیح می دن یه دختر از همون جا رو انتخاب کنن
آسمانه
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
دوستان منم 25سالمه...از نظر چهره اخلاق و تحصیلات شرایطم مساعده...خواستگارهای مناسب داشتم و حتی دارم
ولی مشکلم پدر و مادر سختگیر و غیرمنطقی مه...نمیدونم چیکارکنم؟ هرکی میاد عیبای الکی میزارن روش...
البته من هیچوقت ناامید نمیشم توکلمون به خدا...
بقول مادربزرگ یکی از دوستام برای هر سری یه همسری هست....
پویا سعادتمند
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
با سلام ،در تاریخ 14 تیر 1394 در رابطه با مشکل ازدواج مربوط به دختران دهه 60 است نظر خود را ارسال کرده ام ولی تا این لحظه پیام مرا در قسمت نظرات کاربران قرار نداده اید از مدیریت سایت شیعه نیوز خواهشمندم نظر 14 تیر 1394 اینجانب را در قسمت نظرات کاربران قراردهید تا در بهبود مشکل ازدواج جوانان مورد استفاده قرار گیرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
ان شآلله مشکل ازدواج همه جونا بر طرف بشه
الهی آمین
اواخر دهه شصت
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج اینه که وقتی خواستگار میاد آدم فکر میکنه بهتر از اینها هم میتونه بیاد و هی خواسگارها رو رد میکنه

داستان عبرت اموز
پسری ، دختری رو خیلی دوس داشته و ازش خواستگاری کرده ولی دختره بهش جواب رد داده ، پسره هم با خانواده اش رفته یه شهر دیگه ، تا اینکه بعد چن سال که پسره هنوز دختر رو فراموش نکرده بود، تصمیم میگیره بره و ببینه اون با کی ازدواج کرده .
بعد از پرسو جو میره خونشو پیدا میکنه ، بعد یهو میبینه یه مرد کچل و قدکوتاه از خونه اومد بیرون و معشوقه قدیمش هم داره بدرقه ش میکنه. بعد رفتن شوهره . پسره زنگ خونه دختره رو میزنه و بهش میگه که فقط یه سوال ازت دارم اونم اینه که اون چیش از من بیشتر بود.
دختره میگه جواب سوالت رو موقعی میدم که از این باغچه ما (که دورتا دور حیاط بوده) بهترین گل رو انتخاب کنی ، ولی بعد رد شدن از جلوی گلها دیگه نمیتونی برگردی و از گلهایی که از جلوشون رد شدی بچینی .
پسره شروع میکنه به نگاه کردن ، یه گل خوشگل میبینه ولی تو دلش میگه شاید جلوتر قشنگتر از این باشه ، به هر گلی میرسه همینو میگه ، آخرش به ته باغچه میرسه که فقط چنتا گل معمولی داره و مجبور میشه ازشون یکیو انتخاب کنه.
بعد دختره میگه حالا داستان منم مثل این انتخاب تو بود.
المیرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
من دهه هفتادیم و واقعا حسرت می خورم چرا دهه شصتی نیستم. دهه شصتیا خیلی راحت می تونستن ازدواج کنن. خیانت و دورویی و...هزار تا مشکل دیگه نداشتن. تورم و گرونی نبود. هزار تا دختر خودشونو مث الان درست نمی کردن بیان تو خیابون که دخترای مثبت شانسی واسه ازدواج نداشته باشن. فیس بوک و اینستا و لاین و... نبود. جامعه سالم بود. اکثر مردم از فشار روحی رنج نمی بردن. زندگی شیرین بود. اون موقع ها خیلی راحت ازدواج می کردن. خیلی راحت می رفتن خواستگاری. سطح انتظارا پایین تر بود. خلاصه هر چی بگم که باباااااااا دهه هفتادیا نسل سوختن نه دهه شصتیا, کم گفتم
اواخر دهه پنجاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
سلام.من متولد 57 هستم و هنوز ازدواج نکردم مشکل عدم ازدواج نیست مشکل نحوه برخورد آدمها به ماست و مشکلات روحی که مواجه میشیم. بخصوص وقتی پدر و مادر ما رو برای همیشه ترک می کنن. و اینکه دیگه آقایون قصد ازدواج به معنای واقعی رو ندارن. کاش راه حلی وجود داشت. از یه طرف میگن دوست نشین مشکلات و عوارض داره و وابستگی و... از طرف دیگه هم راه بهتری برای شناخت وجود نداره
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
من یک جوون تحصیلکرده و اهل کار و زندگی هستم.قیافه خوب و سرمایه مناسبی دارم.کارم کشاورزیه چند جا رفتم خواستگاری از شغلم ایراد گرفتن.خیلی دلسرد شدم.فکر می کردم همه دنبال پسر خوب هستن .متاسفم
بهاره
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۹
برو خواستگاری دختری که پدرش هم شغل شما یا شغلش مربوط به شما باشه انشالله رد نمیشی
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
داداش عزیزم پسر خوب فقط حرفه دخترا الان دنبال مد ماشین شیک پوشی و پسر خوشگل اند منم متاسفم وبا نظرت کاملا موافقم
لیلی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۶
سلام دوستان. زندگی مسابقه نیست .قرار نیست همه ما همه مراحل زندگی رو پشت سر بزاریم. قراره ببینیم کی از همه راضیتره کی خوشحالتره کی خوشبختتره .همه اینا به دید ما بر می گرده. به زندگی با دید مثبت هدفمند و امیدوار نگاه کنیم.ازدواج یک راهه و ضرورتش رو هر فرد نسبت به شرایطش تعیین میکنه
الهه
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
اقای که گفت من شغلم کشاورزیه هرجامیرم ردم میکنم به منظر من مهم اینه که پسر نجابت داشته باشه سالم باشه مهمتر از همه نان حلال بدست بیاره غصه نخورید خدابزرگه علی اقل
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
کاش بقیه هم مثل شما فکر میکردن
یه دهه شصتی کُفری
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
من 28 سالمه و مدتی میشه که قضیه ازدواج برام جدی شده و بیش از حد نگران این قضیه ام و گاهی گریه میکنم از ترس تنهایی ! خواهرم که سی ساله و مجرده انقدر نگران نیس که منم.
نمیدونم اینده چی میشه و فکر میکنم وقتی نگران و عصبی هستی واکنشهات هم نامناسب میشه و شانستو بیش از پیش از دست میدی.
دعا کنید واسم ، خیلی عصبی شدم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
الهه خانم، مرسی. معلومه که قلب پاکی داری.
به هر حال تا عید کشاورزی رو کامل میگذارم کنار.ای کاش می رفتم استرالیا .اینجا کسی قدر من رو نمی دونه.
همه اول شغل براشون مهمه.بعد پول.بعدش تیپ و قیافه.بعدش اگر فرصتی شد اخلاق و روحیات و نجابت و نون حلال.
معمولا مورد آخر اهمیتی نداره.
دختر خوب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
حیف اون همه درسی که خوندم ..... هیچی به هیچی ....
دیگه از ما که گذشت ولی شما ها اشتباه ما رو نکنید تا می تونید تو جامعه باشید و شاد زندگی کنید.... در پناه حق
فاطمه
Germany
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۶
منم متولد 62ام همه وقتم صرف درس شد که باهاش کاری پیدا نکردم هرکس اومد خونمون اخرش به این نتیجه رسیده که تو بهتر از منی بهتر از من لیا قتت هست از لحاظ ظاهر و خانواده چیزی کم ندارم ،فقط پدرم چند سال فوت کرده،پرتوقع ام نبودم اهل دوستی و این چیزا نبودم ،حالا من موندم با عمر رفته که درسم به کارم نخورد ،زندگیم هم. اینطوری گذشت ولی بازم امید به خدا دارم .
راحیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
سلام من 38 سالمه همه فکرم رو درسم بود دانشگاه که تموم شد دنبال کار دویدم وبه هیچ جا نرسیدم هرخواستگاری اومد گفتم میخوام درس بخونم بزرگترهام نگفتند دختر ازدواج کن درستم بخون مثل الان هم مشاور و آگاهی درمورد ازدواج نبود من هم که اهل دوست شدن باپسرها نبودم به نظرم الانم اگه طبق نظر دکترافروز پسرها بادختران هم سن خودشون یا 3،4سال بزرگتر از خودشون که باهم تفاهم وتناسب دارند ازدواج کنند مشکل حل میشه ،راستی مدتیه خبرنگار یک نشریه شدم موضوع گزارش جدیدم هم همین حل مشکل ازدواج دختران سن بالای 30 سال است
به همه خواهرهاي گلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
من ميخوام به همه خواهراي گلم يه موضوعي رو بگم مي دونم ازم انتقاد ميشه يا توهين ميكنن .ببينيد ازدواج سنت پيامبر وحق هر زنو مرديه .مادر شدن ديگه جاي خود .ازدواج كردن بهتراز مجرد موندن تا اخر عمره .داشتن فرزند نعمت بزرگيه خداوند در سوره نسا احازه چند همسري رو به مرد داده تا حالا شده به اين موضوع فكر كنيد شانس ازدواج دختر سيوپنج به بالا كمه وعده اي تا اخر عمر مجرد ميمونن اين چند همسري ميتونه كمك بزرگي به اين خانمها بكنه مردي كه همسر اون رضايت داره ميتونه با يه دختر ديگه ازدواج كنه اين ميتونه فرهنگ سازي بشه ميدونم الان داريد با خوندن اين كامنت بهم ناسزا ميگيد ولي داشتن زندگي نصف ونيمه بهتر از مجرد ماندن تا اخر عمره كمي فكر كنيد
پیام
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
نظرات همه خواهران گل و برادران عزيزم را با دقت مطالعه کردم. دیدگاه خانم دکتر را نیز خواندم. انصافاً جدای خسته کننده بودن ، سخت و تأسف انگیز بود.
اولاً سایت خوبی است. خانم دکتر! ازشماهم ممنون.
ثانياً ایجاد یأس را به راه نمایی و ارائه راه حل تبدیل کنید.
ثالثاً دوران دفاع مقدس عده ای برای خدا و حفظ خاک جان دادند، امروز نوبت ماست که برای خدا و نسل حاضر طرح و هرچه در چنته داریم بدهیم.
چهارم ازدواج هزاران خاصیت دارد که تنها بخشی از آن با همسن ها تأمین میشود نه همه آن.
پنجم رصد کردن پسران صالح برای هیچ دختری عیب نیست. دختران گل! تا پژمرده و دلمرده نشده اید برای شناسایی پسران خوب قدم بردارید. سپس با واسطه ای آن پسر را به خواستگاری خودتان فرا بخوانید، طوری که شما شخصاً جلو نروید. بعداً اگر بفهمد شما عاشقش بوده اید زندگیتان شیرین تر از عسل میشود.
ششم سن و سال و معیارهای دست و پاگیر را -بااجازه پدرومادرها- دور بریزید.
هفتم میدانید اگر تنها بمانید چه زندگی تلخی در آینده در انتظارتان است؟ در سناریوی آینده خود بیندیشید. آن را خودتان بنویسید نه شیطان بی مروت!
هشتم میدانید که ازدواج اصلاً به مال و شغل ربط ندارد؟ چقدر فقیران و بیکاران که با عشق زندگی سبزی دارند و به آینده روشنی دست یافته اند.
نهم چندسال دیگر پدر و مادر شما کنارتان نخواهند بود... ضمن رعایت حرمتشان برای چهل سال بعد خود تصميمي جدی بگیرید.
دهم خدا شما را برای این نیافریده تا با زندگی بی رمق مجردی کوله باری از گناه را باخود حمل کنید یا اميدتان را آتش بزنید. شما پیش خدا حساب دارید... روی آن حساب کنید. یالا! بلند شوید و با چشمان اشکبار در سجده ای عارفانه زندگی عاشقانه ای را از دوست همیشگی بخواهید. دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. (کاش حوصله شما بیشتر از ده بند بود!)
پیام
United States of America
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
دخترها، پسرها...یکی از چیزهای بسیار خطرناک عقاید و اطلاعات باطل و احساسات کاذب است. به مواردی از خرافات اشاره میکنم؛
هوو چیز بدی است. لباس دوتا هوو را نمیشود توی یک تشت شست. مرد فقط به یکنفر عشق می ورزد. مردنبايد دوتازن داشته باشد وگرنه خرجی یکیشان را نمیدهد. دختر و پسر یکبار مصرف اند، وقتی ازدواج کنند دست دوم میشوند و دیگر هیچ خاصیتی ندارند. دختری که با مردی ازدواج کند دیگر بی حیا میشود و نباید با او وصلت کرد. اگر جوانی کرمو نباشد زندگی اش به طلاق منتهی نمیشود. پسره اگر بلد بود زندگی کند همان زندگی اولش را نگه میداشت. دختره اگر عیب نداشت پسره طلاقش نميداد. طلاق آخرین خانه جدول است. دوتا زن دائم در تلاشند شوهرشان را نابود کنند. عشق فقط دونفره است. مردها همه دنبال دفع شهوت و سلب عصمت دختران هستند نه زندگی. وقتی شلوار مردي دو تا شود خیانتکار است. زنی که نمی تواند شوهرش را از جهت جنسی تأمین کند خودش خائن نیست. ازدواج موقت همان سکس است ولی با پوشش دینی. ازدواج مجدد مرد بی مهری به همسر اول است. چند همسری به ضرر جامعه زنان است و زندگی را تلخ میکند. زنانی که شوهرشان دو سه تا زن دارد از تأمین شهوانی بی بهره اند. مردان درصورت داشتن چندهمسر دچار ضعف جنسی میشوند. مردم به زنان مطلقه خوشبین تر اند تا مطلقه هایی که ازدواج مجدد کرده اند. مطلقه بچه دار، اگر ازدواج کند به فرزندش خیانت کرده. مرد یا زن بيوه اگر زود ازدواج کند به همسر مرحومش خیانت کرده. زندگی زن برای مرد است. مرد و زن اقتضای شهوانی یکسانی دارند. مردان فقط برای شکم و زيرشکمشان زن میگیرند. مردان عشق پاک را درک نمیکنند. مردی که به زن دوم عشق بورزد قطعاً به زن اول بیعلاقه است. مردها فقط به فکر زیاد کردن همسر هستند. دل مردها با ناز و عشوه ای میرود. زنها تمام هم وغمشان لباس و آرایش و فیس و افاده شان است. دختری که درس نخواند خواستگار ندارد. دختر باید عشوه گری کند تا دل بربايد. درس بخوان و مدرک بگير تا از خواستگار کم نياوري. دختر باید مهریه اش بالا باشد تا آبرویش حفظ شود و جایگاهش برتری پیداکند. جهیزیه سنگین نشان خوشبختی است. خواستگار بی خودرو و خانه بدتر از بی شوهر ماندن است. اصلاً بیکاري پسرها با ازدواج حل نمیشود. بد اخلاقی پسرها و دخترها ربطی به مسائل جنسی ندارد. دختران در محل کار بهتر کار میکنند تا پسرها. باید اول شغل و مدرک داشته باشی بعد ازدواج کنی. فرزند با ازدواج به والدینش بی مهر میشود...
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
من متولد 61هستم پدرم با ازدواجم سخت میگیره فکدنمیکنه منم ادمم باید ازدواج کنم نمیتونم تنها باشم تا اخر یکذخواستگارم دارم بابام نمیذاره بخاطر پولوتحصیلاتش واقعا نمیدونم چیکارکنم
منتظرالظهور
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
سلام علیکم ..ازرحمت خدا ناامید نشید شیطان آرزوی نامیدی بندگان خداروداره، باخدارفیق بشید چون خدا خیلی رفیق بازه گل باشید تا خدا گلاشو براتون بچینه ، سعی کنیدبه هیچ وجه نمازاتون قضا نشه زیاد استغفار کنید این یه رمزه وواسه سعادت گناه زبان مخصوصا غیبت نداشته باشید ، تامی تونید به پدراو ماراتون احترام نید به قول حاج آقا دولابی مادروپدرخوبو که همه احترام میکنن اگه مادروپدر تند دارید احترام کنید ببینید خدا بازندگی تون چه میکنه ، مسجد برید روایت داریم که یکی از فایده های مسجد اینه که خدابهتریندوستو بهتون میده خیلی از اشنا توهمین مسجد خدا به معنای واقعی سپیدبختشون کرد لااقل نماز مغرب وعشا برید مسجد محل ، نماز استغاثه به حضرت زهرا دورکعته هرشب بخونید با اشک چشم بعد از نماز توی سجده حاجتتون روبخواهید ، یه نصیحت که با چشمام تاثیرشو دیدم وشنیدم بهترین پسرا توی هرسنی عاشق دخترای نجیب وچادرین .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
اونایی که از شغل کشاورزی ایراد میگیرن چون هم درامد خوبی داره هم سرمایه سرجاشه.
گمنام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
من دختری ۲۷ساله هستم البته شیش ماه دیگه میشم۲۸ساله خیره سرم تا الان نه کسی عاشقم بوده ونه حتی یه خواستگارم نداشتم حسرت به دل موندم که یه نفر عاشقم بشه اما نشد هرچی خواستم گفتند قسمت نیست نمیدونم این قسمت کجا رفته که برم پیداش کنم از خدا گله دارم چرا خدا؟من میخوام پس فردا برم عروسی کسی که متولد ۷۸ هستش شوهرش۶۸عدالت خدا کجاست خسته شدم
گمنام
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۵
من دختری ۲۷ساله هستم البته شیش ماه دیگه میشم۲۸ساله خیره سرم تا الان نه کسی عاشقم بوده ونه حتی یه خواستگارم نداشتم حسرت به دل موندم که یه نفر عاشقم بشه اما نشد هرچی خواستم گفتند قسمت نیست نمیدونم این قسمت کجا رفته که برم پیداش کنم از خدا گله دارم چرا خدا؟من میخوام پس فردا برم عروسی کسی که متولد ۷۸ هستش شوهرش۶۸عدالت خدا کجاست خسته شدم
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
سلام
در مورد توصیه به خانم ها با نظر آقای علی کاملا موافقم ،مهریه یک چیز نمادین و نباید از 14 بیشتر بشه ،همین عامل فرار بنده از چند مورد از کیس های ازدواجم بود.
چرا که یه پسر بالاخره یه نفرو با شرایطش پیدا میکنه ولی آیا اون دختر چند خواستگار خواهد داشت؟!
اصلا هم قیمیت گذاری روی زن نیست. همچنین بهای انگ مطلقه بودن نیست.
کما اینکه همکارم با یک خانم مطلقه ازدواج کرد و سالهاست راضیه منم اگر با یک خانم مطلقه به توافق و تفاهم برسم قطعا باهاش ازدواج میکنم.
نیاز
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
من اصلا یک خواستگارهم ندارم....خدایا من چه گناهی کردم،یعنی هیچ کی نباید از من خوشش بیاد...یعنی من انقدر بدبختم...ای خدا شکرت
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
سلام،نظرات همتون رو خوندم ومتاسفم برای مملکتی که دین اسلامو داره،اما چیزی از اسلام توش نیست،من خودم دهه هفتادیم ،۲۲ سالمه،ومعیارم برا ازدواج شاغل بودن زنم هسش،چون تو این دور و زمونه نمیتونی دووم بیاری.و متاسفانه دو،سه سالییم باید درگیر خدمت سربازی باشم واین نظرمم تا بیست و دوسالگیه،وامیدوارم که یک مسئول درست درمون تو این مملکت پیدا بشه که یه کار دلی وخدایی برا جوونای گلمون بکنه،اما کو گوش شنوا،به خدا توکل کنید و هیچ وقت امیدتون رو از دست ندید وهیچ وقت حسرت دیگران رو نخورید،با خدا باشید تا خدایی زندگی کنید.
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
منم 64ری هستم دیگه دارم ناامید میشم همه دوستام ازدواج کردن و چنتا بچه دارن منم با برادرزادم خوشم 6 سالشه مثل پسرم دوسش دارم مادر نداره من ای مادرش هستم . قبلا خاستگارداشتم اما زیاد دلم پیش کسی بود و قسمت نشد ردشون کردم ... حالا موندم پیش خانوادمو از ته دل دوست دارم یه بچه داشته باشم مال خودم باشه ... گاهی ارزو میکنم با یه مردی ازدواج کنم که بچه داشته یاشه و من بشم مامانشون بعد خودمم یه بچه دیگه بیارم تا فاصله سنی با بچه هام نداشته باشم .شاید بگید دیوانه ست اما من خیلی بابچه ها راحت دوست میشم ..حیف که خودم هنوز مادر نشدم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
من متولد1370هستم.خیلی دوس دارم ازدواج کنم حالا فرقی نمیکنه با بزرگتر یا کوچکتر از خودم ازدواج کنم.
من من من زن میخوااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
نظرم عوض شد.ازدواج کنی که چی بشه؟بچه بیاری که چی بشه؟که چه گلی به سر این دنیا بزنن؟همه انسان ها مثل مورچه های زمین خوار افتادن به جون منابع زمین. با بدبختی ازدواج کنی و بچه بیاری با هزار مشکل بزرگش کنی و وقتی مردیم اون بچه ها مارو پرت کنن تو قبر نهایتش یه مراسم هفتمی بگیرن و دو قطره اشک بریزن بعدشم میرن سر کار و زندگیشون برای همیشه مارو فراموش میکنن.
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
حرفت با تمام ایرادایی که با عرف دین سنت و فرهنگ داره قابل تامل هست با این بدبختی ازدواج کنی بدبختیت هزار برابر بشه خب ازدواج نکنیم
پاشا
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
من دوس دارم همسرم به خاطر پول منو دوس نداشته باشه و در ضمن خوشگل باشه ، خوش اخلاق باشه.
اما متاسفانه این فقط یک رویاست،چون من هنوز مجردم،همچنین دخترای این دوره زمونه مال این حرفا نیستن چون همش دنباله مهریه هستن.
یه دختر چادری
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
سلام به همگی نظراتتون رو خوندم ایشالله خدا به هممون کمک کنه منم دختری 20 ساله هستم دوست دارم تو سن پایین ازدواج کنم برام دعا کنین زودتر فرد مورد نظرم بیاد توکل به خدا برا من پول مهم نیست فقط صداقت و ایمان و غیرت دخترا همتون مثل ابجیام یه خواهش دارم مهریه بالا نگیرین که هم خودتون زود ازدواج کنین هم پسرا از ازدواج نترسن بخدا زندگی که بخواد پایدار باشه به مهریه نیست مهریه حضرت زهرا اب بود خیلی هم خوشبخت بودن چون هم زن زندگی خوب بود و هم مرد زندگی
کوچیکتون یه دختر چادری با اجازه
سحر
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
منم دهه شصتیم ده تا خوستگار داشتم اونم دهه 50 ولی هیچ کس دو یا چند سال بزرگتر از خودم نیومد اخر مجبور شدم با کسی11 سول از خودم بزرگتر ازدواج کنم به خاطر سن بالاش فرزند نمی خواد و من مجبورم نعمت مادر شدن رو به گور ببرم
پدرام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
من پسر 32 ساله هستم که هم خونه دارم هم ماشین... اما تا حالا خواستگاری هیچ دختری نرفتم... الان هر دختری که می‌بینم کم کم 1 دوست پسر رو داشته و این موضوع برای من قابل قبول نیست... مذهبی نیستم اما اصلا برام قابل تصور نیست که زنم قبلا دوست پسر داشته باشه... 32 سال مجرد موندم 32 سال دیگه هم روش...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
منم با نظر آقا پدرام موافقم ولی ایشون از نوادر هستن یکی از ترسای من برای ازدواج همینه 29 سالمه با موقعیت عالی و خواستگار های متعدد ولی هیچوقت نتونستم اعتماد کنم
گل یاس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۷
سلام دوستان من نظراتتون خوندم. خودمم 68 ای ام و مجرد به خاطر سختگیری پدرم.خیلی هم خواستگار داشتم.گاهی دلم بدجور میگیره چرا ازدواج نکردم.واقعا دوست دارم زودتر مادر بشم.الان مدتیه نماز شب میخونم خیلی آرومم میکنه. فقط به خدا توکل کنید.نمیشه که رو در روی خدا وایساد و گفت چرا سرنوشتم اینه. شاید صلاح اینه. الان از هر دو ازدواج یکی طلاقه. بقیه مواردم خیانته. ازدواج نکردن بهتره تا بعدا اینجوری شه. من تصمیم گرفتم زندگیم بسازم. میخام برای دکترا برم خارج و کلا اونجا بمونم.حداقل اونجا انقدر به زن ظلم نمیشه. انقدر خیانت نیست...
رویا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
سلام دوستان من ۳۷ سالمه ازدواج هم نکردم شغل و تحصیلاتم خوبه از نظر خانوادگی یه خرده وضع اقتصادی خونوادم خوب نبود ولی خواستگار همیشه داشتم ولی به خاطر همین وضع خونوادگی یه خرده بهم لطمه خورد به هر حال حالا به هر دلیل خانوادم ، سختگیریها و اشتباهات خودم، ازدواجهای پسرا با دخترای کم سنتر و عدم همسن گزینی فعلا ما این مشکل رو داریم که مشکلات خاص خودش رو هم داره که نیازهای روحی و عاطفی وجسمی همه وجود دارن ولی من فکر میکنم ما دخترایی که تو این سن و سال هستیم بهتره بیشتر با هم آشنا شیم چون دوستایی که ازدواج کردن دیگه با ما جور در نمیان پس بهتره همو بشناسیم اگه بتونیم با هم دیگه گروههای دوستی تشکیل بدیم لااقل با هم شاد باشیم لااقل هر کدوم یه طرف کز نکنیم غصه بخوریم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
سلام دوستان من ۲۷ سالمه وضع مالیم هم بد نیست ولی چیز واقعیتی که داریم توی جامعه میبینیم سطح توقعات دخترها خیلی بالاست نظر شخصی من اینه چیزی که تو اجتماع میبینمم به دختر ها نمیشه اعتماد کرد البته نه همه دخترها دوستی های دخترها بی بند و باری زیاد شده من خودم به شخصه دوست دارمازدواج کنم ولی از عاقبتش میترسم انشالله که همه جوانها ازدواج کنند وخوشبخت بشن ایشالله هممون عاقبت به خیر بشیم
لیلی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
دوستان عزیز بنظر من مشکل ازدواج در جامعه کنونی ما یکی برمیگرده به بالا بودن سطح توقعات و چشم و هم چشمی و هزینه های بالا و مشکلات اقتصادی و بیکاری و دوم و مهمتر از همه رواج فحشا و بی بند و باری در جامعه. وقتی پسران و حتی مردان متاهل!! به راحتی با دختران و زنان بدحجاب و بی بند و بار رابطه جنسی برقرار می کنند و ارضا میشن دیگه به راحتی تن به ازدواج نمیدن و و زیر بار مسئولیت ازدواج و مشکلات اقتصادی ناشی از اون نمیرن. و گرنه دهه های پنجاه و شصت که مشکلات اقتصادی و جنگ و بیکاری خیلی بیشتر بود. الان یه طوری شده دیگه پسرها دنبال دختر نجیب و با حیا و اهل زندگی نیستن بلکه فقط دنبال پول و مد و ظواهر هستن. واقعا متاسفم...
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
این که دخترا میگن فقط صداقت وایمان . مهمه همش شعاره به جاش که میرسه بقیه چیزا براشون مهمتره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
ازدواج فقط شانس است من ادم میشنلسم 15سال از پسره بزرگتره بچه داره ازدواج میکنه دختر خوب خوشکل تحصیل کرده میمونه تقصیر فرهنگمونه خارج خوبه که باهم رابطه دارن بچه دار میشن بعد ازدواج میکنن خودشونو درگیر رسم رسومات خانواده ها نمیکنن
طاهره
Germany
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
ممکنه یه عده از ما دخترای دهه شصت برا همیشه بی همسر بمونیم. باید از ازدواج دل ببریم پسر نیس اوناییم که موندن یه مشکلی دارن من یه خواستگار دانشجوی دکترا دارم که دو تا زن طلاق داده چجوری زنس بشم می ترسم دیگه هیچ کیسی وجود نداره. بازم توکل به خدا شایدم رحم کرد و ما رو هم بی نصیب نزاشت دعا میکنم پاک از این دنیا برم
مجرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
چیزی به اسم ازداوج معنی نداره من 37 سالمه مجردم .ازدواج نکنین تا موفق باشین. چی میشه هیچ کس ازداوج نکنه اصلا؟اشکالی نداره .شرایط آشنا شدن واقعا مسخرست تو ایران زری خانم اقدس خانوم معرفی کرده نمیدونم همدانشگاهی همکار به همینا ختم مشه برای همین گزینه های انتخابی خیلی کمه .یعنی پسر دختر در ایران وقتی ازدواج کردن از حال همدیگه با خبر میشن و این واقعا مسخرست یه کم فکر کنین ازدواج در ایران تقریبا مثل تخم مرغ شانسیه و ازداوج ها در ایران برای بچه دار شدن و غریزی انجام میشه و برای رهایی .این اززدواجها باعث میشه خیلی زود به طلاق ختم بشه و آمار طلاق بالا بره .پایه ازدواج در ایران اشتباهه و مشکل داره و هیچ وقت افرادی که به درد هم میخورن و مثل هم هستن به هم نمیرسن همیشه خوب با بد و بد با خوب چون انتخاب فقط از طرف پسر انتخاب میشه و دختر خونه منتظر میمونه تا انتخاب بشه.شما در حیات وحش هم نگاه کنین میبینین که بهترین جنس ماده در حیوانات با بهترین و قویترین جنس نر جفت رو انتخاب میکنه و حیوانات نر برای برای انتخاب شدن برای جنس ماده خودنمایی میکنن و در نهایت جنس ماده انتخاب میکنه که با کدوم حیوان باشه .و این میشه که توله یا نوزاد این دو حیوان بهترین نژاد میشه و اصلح ترین نژاد .ولی در انسانها ماشین و ثروت طرف مقابل رو نگاه میکنن در اکثر موارد یعنی حیوانها بسیرت بیشتری دارن در ازدواج نسبت به انسان .پس وقتی که فرد اصلح رونتونیم پیدا کنیم بهتره ازدواج نکنیم . حالا از کجا باید طرف مقابل رو پیدا کرد مثلا تو خیابون کسی رو دیدی و حس میکنی بهترین گزینه هست ولی تو خیابون نمیشه باید واگذار کنیم به افراد دیگه که معرفی کنن بعد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
بحث دهه شصتو دهه هفتاد کشکه مشکل اصلی جوانان بی اعتمادی وسلام ،حالا گیریم ازدواج کنیم از کجا معلوم پسر خوبی باشه از کجا معلوم چشم پاک باشه معتاد نباشه کلک تو کارش نباشه حالا هی شما بگردین دنبال سنو سالو این مزخرفات بابا اصلو ول کردین چسبیدین به این بحثهای خاله زنکی اه بسه تو رو خدا
خاطره
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
قابل توجه آقایونی که میگن همه دخترا دنبال پول و ثروت هستن و توقعشون بالاست، حتما شما خودتون سراغ دخترایی میرید که چندین پله از شما بالاتر هستن!!! دنبال هم سطح خودتون باشین. انتظار نداشته باشین اگه از ظاهر آنچنانی دختری خوشتون اومد اونم با کم پولی شما موافق باشه. خیلی هستن دخترای راضی و کم توقع ولی شما پسرا اصلا اونا رو نمیبینید چون خیلی با مد همراه نیستن و احتمالا توسط شما دیده نمیشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
من یه دختر 27 ساله هستم اینکه پسرا از مشکلات اقتصادی نمیان برا خواستگاری کی جوابگو هست؟؟؟
کی جوابگوی امیدها و آرزوهای دخترای دهه شصتی هست؟؟؟ هر بلایی که سره این دخترای نجیب بیاد و اگه به راه اشتباه کشیده شدن مطمئن باشید که تنها مقصرش فقط و فقط همییییییییین مشیولا هستن.... واقعا برن خجالت بکشن که هیچ فکری به حال جوونای مملکتشون نمی کنن و اونوقتم الان دوباره دارن میگن چرا بچه دار نمیشید و نسلمون باید به 170 میلیون برسه!!!!!!!!
ستاره
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
سلام دوستان
من دختری هستم 35 ساله لیسانس حسابدار ی مجرد که خیلی هم احساس تنهایی میکنم من از زمانی که یادم میاد که دختری 17 ساله بودم به دلیل داشتن مشکلاتی که در خانواده داشتم داشتن 2 برادر معتاد کسی برای خواستگاری در خونه ی ما رو نمیزد ومن فقط به فکر این بودم که خودم رو از محیط نا امن خانه نجات بدم دختری هستم که از نظر چهره زیبایی کامل را دارم وداشتن مادری دلسوز و نجیب و خانواده ای نجیب و محترم،من در سن20 سالگی یه نفر رو دوست داشتم اون پسر اومد خواستگاری و وقتی شرایط منو دید اون هم برای ازدواج با من منصرف شد ومن موندم و گریه های شبانه عاشقی که شب ها تا صبح گریه میکرد اون پسر به من گفت ما از نظر طبقاتی به هم نمی خوریم و از نظر فرهنگی الان من 35 سالمه و هنوز مجردم چهره ی من به دختری 25 ساله میخوره از زیبایی و قد هیکل چیزی کم ندارم ولی متاسفانه من نمی تونم ازدواج کنم چون 2 برادر مریض دارم و من باید تاوان این بیماری رو بدم از نظر وضیعت مالی خدا رو شکر مشکلی ندارم ولی این روزها به شدت دچار یا س و ناامیدی شدم و مدام به ادامه ندادن زندگی فکر میکنم میدونم که این فکر راهش نیست ولی هر چی میگذره برای این کار مصمم تر میشم خیلی تنهام مادرم در گیر برادرام هست و من همیشه تنهام و ....
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
به نظر من عدم ازدواج وجود چند مسئله هست
1- عدم آشنایی دو جنس پسر و دختر از هم و اینکه پسرها از وقتی به بلوغ می رسند تنها تفکری که از جنس مقابلشون دارن حس جنسی هست و اونها تنها فکر می کردند دخترها موجودات عجیبی هستند که هیچ آشنایی با اونها نداشتن و این مورد تو دهه شصتیها بیشتر هست و دخترها هم با وجود حرفهای منفی از جنس پسرها اونها رو موجودات ترسناکی می دیدند که اصلاً نمی دونستند چطور با یک جنس مخالف رابطه برقرار کنند و باز هم این مورد در دهه هفتادیها بهتر شد و به همین خاطر شاهد ازدواجهای بیشتری در دهه 70 هستیم در حالی که دخترهای دهه 60 هنوز مجرد هستند و به دنبال نیمه گمشده خیالی شون کنج خونه نشستند
2- همون مسئله که یکی بهتر پیدا می شه این مسئله باعث می شه همیشه منتظر باقی بمونی در حالی که همه مثل هم هستن با کاستی ها و نواقص مشابه چون هیچکس کامل نیست
3- پسرها و دخترها فکر می کنند اگر وضعیت مالی بهتر باشه می تونند زندگی راحتی داشته باشند اما باید توجه داشته باشند که زندگی راحت در گرو تلاش و تفکر هر دو طرف هست و بدست آوردنیه، شاید پسری در 30 سالگی وضع مالی بهتری داشته باشه و دختری در 28 سالگی مستقل تر باشد اما روحیه و شادابی جوانی پس چه؟
علتهای زیادی وجود دارد اما مهمتر از همه تکنیک هایی است که هر دو طرف فاقد آنها هستند و متاسفانه هیچ آموزشی در این زمینه نداریم ما در دانشگاه واحد تنظیم خانواده داشتیم اما هیچگاه به ما یاد ندادند همسر گزینی چطور باشد قبل از اینکه خانواده ای داشته باشیم تا آن را تنظیم کنیم...
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
به نظر من عدم ازدواج وجود چند مسئله هست
1- عدم آشنایی دو جنس پسر و دختر از هم و اینکه پسرها از وقتی به بلوغ می رسند تنها تفکری که از جنس مقابلشون دارن حس جنسی هست و اونها تنها فکر می کردند دخترها موجودات عجیبی هستند که هیچ آشنایی با اونها نداشتن و این مورد تو دهه شصتیها بیشتر هست و دخترها هم با وجود حرفهای منفی از جنس پسرها اونها رو موجودات ترسناکی می دیدند که اصلاً نمی دونستند چطور با یک جنس مخالف رابطه برقرار کنند و باز هم این مورد در دهه هفتادیها بهتر شد و به همین خاطر شاهد ازدواجهای بیشتری در دهه 70 هستیم در حالی که دخترهای دهه 60 هنوز مجرد هستند و به دنبال نیمه گمشده خیالی شون کنج خونه نشستند
2- همون مسئله که یکی بهتر پیدا می شه این مسئله باعث می شه همیشه منتظر باقی بمونی در حالی که همه مثل هم هستن با کاستی ها و نواقص مشابه چون هیچکس کامل نیست
3- پسرها و دخترها فکر می کنند اگر وضعیت مالی بهتر باشه می تونند زندگی راحتی داشته باشند اما باید توجه داشته باشند که زندگی راحت در گرو تلاش و تفکر هر دو طرف هست و بدست آوردنیه، شاید پسری در 30 سالگی وضع مالی بهتری داشته باشه و دختری در 28 سالگی مستقل تر باشد اما روحیه و شادابی جوانی پس چه؟
علتهای زیادی وجود دارد اما مهمتر از همه تکنیک هایی است که هر دو طرف فاقد آنها هستند و متاسفانه هیچ آموزشی در این زمینه نداریم ما در دانشگاه واحد تنظیم خانواده داشتیم اما هیچگاه به ما یاد ندادند همسر گزینی چطور باشد قبل از اینکه خانواده ای داشته باشیم تا آن را تنظیم کنیم...
امید
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
سلام
ازدواج خیلی مقدسه
حرفای دوستانی که آرزو دارن ازدواج کنن دل کوه ها رو هم میشکافه و از درون سنگها عبور میکنه ولی این دنیا دنیای سختی و آزمایش هست
حالا نوبت یه نسلهایی رسیده که آزمایششون جنگ نیست ، قحطی و بیماری نیست ، انقلاب و تغییر رژیم نیست ، مشکلشون خیلی پیچیدست آزمایششون سخت تره !!
کاش راه حلش بدست خودمون حل بشه فقط دعا کنین خدا از لطف بیکران راه حله مشکلات این نسل رو عنایت کنه وگرنه آخر و زمان هم بیشتر به تاخیر می افته
وای بر ما
پاشا
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
سلام به همه.
تعریف از خودم نباشه ولی من چیزی کم ندارم.
پول،زیبایی،اخلاق.ولی یه چیزی که این دل عاشقم میخاد هنوز پیدا نکردم،اونم یه خانوم
خوشگل و بامرام.کسی نمیشناسه...
علی
United States of America
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
سلام دوستان
به نظر من هرچه سن مرد از زنش بزرگتر باشه بهتره. ما پنج برادر هستیم سه تامون سیزده سال از زنامون بزگتریم و زندگی بسیار خوبی داریم . یکی سه سال از زنش بزگتره مشکلات داره ولی یکی از زنش کوچکتره و هر روز از زنش کتک میخوره و به خاطر مهریه زیاد طلاق هم نمتونه بده
این تجربه منه. حالا خود دانید
کیوان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
من35سالمه مجرد و شاغل هستم.درآمدم خوبه در حد متوسط.ماشینم دارم تا چند سال دیگه با ارثی که گیرم میاد و پولی که پس انداز میکنم خونه هم برای خودم میخرم ولی هیچ وقت به ازدواج فکر نکردم و نمیکنم و نخواهم کرد.چون تو این دوره زمونه به هیچکی نمیشه اعتماد کرد.خدارو شکر الآن آرامش دارم و از زندگیم لذت میبرم.
آسمان
Germany
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
امیدواذن
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
دخترهای دهه 60 خیلی سخت گیر هستند من خودم دهه شصتی هستم چند سال پیش که میخواستم ازدواج کنم سراغ هم سن و سالهام رفتم با اینکه کار و خونه داشتم و از لحاظ اخلاقی و سایر مسائل هم خوب بودم ولی راحت رد میکردن بعدش رفتم سراغ دهه هفتادیها و با اولیش هم ازدواج کردم پنجاه درصد جامعه مقصر هست ولی پنجاه درصد خود دخترایی که خونه موندن مقصر هستند چون خواستگار داشتن و رد کردن تا بهترش بیاد
31ساله
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
عجب تیتر خنده داری
اخه دختر تا سنش بالا نره ک مشکل ازدواج و ترشیدگی نداره
و مشکل سن فقط مربوط ب دهه شصتی عاست
چون ی هفتادی هنوز ۲۵سالشه و هیچ احساس خطری نمیکنه
پس این تیترای گنده و مردم فریب چیه
نگار
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
خدایا خداوندا اینا چی میگن چقد حرفهای خنده دار میزنن بابا نگران نباشید هم برای دهه ها شوهر پیدا میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
سلام،منم متولد63هستم،از تعریف کرد ن از خودم خوشم نمیاد،همیشه برام سوال بوده ک چرا موقعیت من برا ازدواج مثل دوستم نبوده،در صورتی ک تمام شرایطمون مثل هم هست،و اینکه من قانع تر از دوستم هستم،از حسادتم خوشم نمیاد ولی واقعیی هست ک دارم میبینم،راستی خواستم بگم ک علی آقا ناراحت نباشن برا ازدواج ک این دخترا لایقتون نیستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
سلام،منم متولد63هستم،از تعریف کرد ن از خودم خوشم نمیاد،همیشه برام سوال بوده ک چرا موقعیت من برا ازدواج مثل دوستم نبوده،در صورتی ک تمام شرایطمون مثل هم هست،و اینکه من قانع تر از دوستم هستم،از حسادتم خوشم نمیاد ولی واقعیی هست ک دارم میبینم،راستی خواستم بگم ک علی آقا ناراحت نباشن برا ازدواج ک این دخترا لایقتون نیستن
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
سلام
متولد ۶۹ هستم. ارشد نرم افزار دارم و ۶ سال هم سابقه کار، هم درس خوندم و هم خرج خودمو در آوردم از نظر ظاهر هم معمولی هستم. حالا ۳ ساله که دنبال مورد برای ازدواج می گردم. جالبه که حتی سراغ دخترای بزرگتر از خودم هم رفتم ولی میگن چون بزرگتری جوابشون منفیه. اصلا هم دنبال قیافه و پول نیستم. اما تا حالا نشده که نشده
واقعا متاسفم، دختر خانوم های امروز بسیار متوقع هستن. خدایا به همه ما رحم کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
بدرک که نشده اکثر دخترا یه مشت ادم متکبرند
پسر30 ساله
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
من کار دولتی دارم .خونه دارم .ماشین دارم از همه نظر بگید در حد متوسط به بالا هستم ولی تا حالا 6 جا خواستم برم خواستگاری دخترا میگن که قصد ازدواج ندارن همه هم 26 یا 25 سال سن به بالا بودن خودمم 30 سالمه ،اخه بگید این چه بدبختیه .حالا بزارید خواستگاره بیاد ببینه شمارو.با این شرایطی که وجود داره تورم .اعتیاد.و مشکلات اخلاقی ،به نظر خودم کار بزرگی کردم که تونستم کار و شغل و امکانات تهیه کنم و ادم سالمی برای جامعه باشم البته این رو وظیفه میدونم و از خودم تعریف نمیکنم .دوستای خودم هنوز 5 تا6 ساله تو کار پیدا کردن موندن. البته شاید تفاوت دنیای دخترا پس ذهنشون با دنیای پسرا باشه .الله واعلم
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۱
هر چقدر هم دنبال پسر خوب باشید یا فرقی نمی کنه دختر خوب، آخرشم با کسی می تونی ازدواج کنی که از روز اول می تونستی ولی نمی پسندیدی . کسی مشاوره ای احتیاج داشت در خدمتم
امان از این اجرای عدالت
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
خدا در قرآن دستور دادند عدالت را رعایت کنید در مورد زنان، عدالت را اینطور اجرا کردین:
خورد و خوراک زن اول و بچه هاتون رو تامین کردین، پز زندگیتون را دادین و زیر ابی رفتین، زن صیغه کردین و بین خودتون از این مرد به مرد بعدی واگذار شد
عدالت اجرا کردین پایبند به قانون تک همسری موندین و به زن و دختر مردم گفتین دیر دیدمت وگرنه زنم بودی، گفتین مجبورین بخاطر زن و بچه هاتون، بخاطر قانون وگرنه عقدش می کردین و ازش هزار جور سو استفاده کردین و بعد ولش کردین
شما مردین، وجدان دارین، مسئولیت نسبت به زن و بچه اتون دارین، ناموس بقیه براتون مهم نیست مراقب ناموس خودتون هستین، زن صیغه کردن رو خیانت نمی دونین، خدا حقش رو براتون قرار داده، بالاخره تنوع لازمه.
شما عدالت اجرا کردین با هزاران ضربه عاطفی که هر وقت فرصت کردین به زنان سرپرست خانوار، مطلقه و دختران سن بالا زدین.
شما مردین و وجدان دارین زنان سرپرست خانوار رو به جای اینکه زیر بال و پر بگیرین کارگر ارزون قیمت گوشه ی کارخونه ها کردین
شماها غیرت دارین، مردین، مسلمونین... شما و حواله ی قرآن با این انسانیت و عدالت اجرا کردنتون که بخاطر خودخواهی، زیاده طلبی و... یک زن که مادر بچه هاتون هست یا ترس از مهریه و .... دارین، اینطوری زنان و دختران جامعه رو به گناه و فساد کشیدین... خوشا به غیرتتون
یه دختر سن بالا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
سلام
به عنوان یک دختر سن بالا ازتون خواهش می کنم قانون تک همسری رو یکبار دیگه مورد بازبینی قرار بدین. حق هر زنی هستی که مردی در زندگی داشته باشد شرعی، عرفی و قانونی. ازتون خواهش می کنم به ما هم فکر کنین که سالها مجرد زندگی کردیم سنین جوانیمون سپری شده، خواستگار نداریم و از حق مادر شدن و... محرومیم. این فرهنگ رو ایجاد کنید که مرد نسبت به هر زنی که وارد زندگیش میشه مسئول هست. نذارین این همه از زنان سپرست خانواده، زنان مطلقه و دختران مجرد سن بالا به لحاظ عاطفی، جسمی و جنسی سو استفاده بشه. حق طبیعی هر زن به داشتن همسر و حق طبیعی مرد به تعدد زوجات رو مطابق قرآن به جامعه برگردانید و عرفیش کنید. شما را به خدای قرآن قسم فکری به حال این همه دختر و زن بی سرپرست بکنید.
با برداشتن قانون تک همسری، زنان سرپرست خانوار رو از گوشه ی کارخونه ها که کاگر ارزون قیمت شدن نجات بدین! بذارین دختران مجرد تحصیلکرده هم امکان استخدام شدن داشته باشن، در محیط های خصوصی امنیت شغلی و اجتماعی داشته باشن، لطفا شان زن رو بهش برگردونید نذارین اینطور بی حرمت بشه! از هوو دیو نسازین. یاد بدین به زنان جامعه رحم نسبت به هم جنس رو، رحم کردن یک زن به زن دیگه فقط به این نیست که وارد زندگی مرد متاهلی نشه، گاهی رحم در این هم هست که از خودخواهی و تجمل و زیاده طلبی کم کنیم و نسبت به همجنسمون که به لحاظ جسمی و عاطفی و روحی تحت فشار هست کمک کنیم بذاریم سایه ی مرد بالای سرش باشه. برای دختران مجرد همسن من خواستگار نیست چه برسه به زنان مطلقه و... هر کسی وارد گفتگو میشه دنبال سو استفاده هست، یاد بدین به مردان اجتماع تعهد و انصاف رو! انصاف این نیست که فقط زن اول و بچه هاشون رو مراقب باشن و با زنان دیگه خوشگذارانی کنند. کمک کنین با امکان ازدواج مجدد فساد، فقر و فحشا کمتر بشه.
بیاین منطقی و منصف باشین.بیاین فرهنگ سازی کنید. بخوانید در احادیث که منظور از عدالت در قرآن نفقه هست و خیلی موارد دیگه، چرا مناسبتی حلال رو حرام می کنید و امکان ازدواج رو میگیرین از بقیه... در نظر بگیرید شرایط متفاوت زنان جامعه رو!
از هوو و زنان مجرد جامعه کابوس نسازید. کمک کنید که سقف و دلگرمی روحی، روانی و عاطفی داشته باشند.چرا همیشه از زنان اول اینطور یاد می کنید که به پای مرد سوختن و ساختن، چرا نمیگین در سنین جوانی از نعمت داشتن همسر برخوردار شدند، نگاه نامحرم و فضولی و تجسس مردم توی زندگیشون مثل سرک کشیدن تو زندگی دختران و زنان مجرد نبود؟ چرا نمیگین در سنین پایین نعمت مادر شدن را تجربه کردند؟ لباس عروس پوشیدند مورد عزت و احترام و محبت قرار گرفتند. چرا نمی گین با همسرشون مهمونی و مسافرت رفتند و یه دختر همسن من از تمام این موهبت ها محروم بوده؟
چرا وقتی صحبت از انسانیت و رحم نسبت به همجنس هست فقط به زنان مجرد توصیه می کنید که از زندگی مردان متاهل فاصله بگیرند، چرا زنان متاهل رو به فرمان خدا و تامل در آیات قرآن دعوت نمی کنید که رحم کنن نسبت به همجنسشون که از بی پناهی مورد سواستفاده مردان قرار می گیرد.
چرا حلال خدا رو حرام می کنید و عرصه ی زندگی رو اینقدر برای زنان متاهل، مجرد و مردان سخت می کنید؟
چرا زنی که خودش توان این رو نداره تمام نیازهای جنسی شوهرش رو پاسخگو باشه اجازه نمیده زن دیگری شرعی، قانونی و عرفی تحت حمایت مردش قرار بگیره؟ چرا خانم هایی که گاهی برای یک مهمونی رفتن میلیونی خرج لباس می کنند اجازه نمیدن با هزینه ی خیلی کمتر شوهرشون سرپرستی زن بی سرپرست دیگه ای رو به عهده بگیره؟ چرا حلال خدا رو حرام اعلام میکنید؟
قادرین وقتی خودتون به لحاظ جسمی، روحی و جنسی تامین بودین و این نعمت ها رو همجنستون دریغ کردین در برابر خدا و قرآن پاسخگو باشین؟ وقتی حلال خدا رو حرام اعلام می کنید انتظار نداشته باشید کسی از راه غیر عرفی وارد زندگی و حریم خصوصیتون نشه! بیاین قانون تک همسری رو مورد بازبینی قرار بدین، این امکان رو ایجاد کنین دیگران هم از امنیت و سایه بالای سر برخوردار باشند، بیاین تجدید نظر کنین و نذارین حسرت فرزند، خانواده، امنیت شغلی و... از بقیه آدم ها گرفته بشه. بخاطر خدا و دینش کمک کنین زن و دختر بی سرپرست کمتر بشه که فساد کمتر باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
کاملا مشخصه کامنت گذار بک مرد متاهل هست
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
سلام
مشكل همه شما دخترا اين است كه فكر ميكنين هيچ پسري اورضه بر اومدن از پس زندگي را ندارد
درسته كه مشكل اقتصادي خيلي زياده ولي شما دختر ها هم توقع تون خيلي زيادتره
يه خورده از چيني ها ياد بگيريم خيلي قانع و ساده زيست هستند اگر غير از اين بود با اين جمعيت ميلياردي خيلي به مشكل مي خوردند
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
دخترهای خوب ، سخت نگیرید و زود ازدواج کنید.میدونم سخت شده ولی با توکل به خدا همه چیز درست میشه.دنیا خوب و بدش میگذره همواره به پایین تر خودتون نگاه کنین تا آرام بشین.وظیفه شما اینه که تلاش کنین و امیدوار باشین بقیه اش با خداست. خدا حواسش به همه چیز است و کار از دستش در نرفته.به این حرف ها و آمارها کار نداشته باشید و شاد باشید ءان شالله زودتر ازدواج میکنین هر چند زندگی که فقط ازدواج نیست.
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۱
سلام
دختر خانوم ها و خانوم هاي محترمي كه اين مطلب رو مي خونيد خواهش مي كنم خوب توجه كنيد
البته مي دونم چيزايي كه مي خوام بگم به نظر خيلي ها تون عادي و شايد حوصله شنيدن اين حرف حرفا رو نداشته باشيد ولي من به عنوان يه پسر جوون وايضا خيلي هاي ديگه مثل من وقتي تو محيط اجتماعي قدم مي زاريم فرقي نميكنه تو پياده رو ، پارك ، دانشگاه ، بازار .... وقتي خانومي رو با آرايش غليظ و لباس و شلوار تنگ و... به تعداد زياد مي بينيم چه احساسي پيدا ميكنيم يك احساس فشار روحي و رواني و جسماني بسيار زياد حالا تصور كنيد اين فشار هر روز داره تكرار ميشه و اون پسر جوان امكانات ازدواج رو هم نداشته باشه و در اين حالت بخواهد خودش رو هم سالم نگه داره بنا بر اين از شما دختر خانم و خانم محترم كه اين مطلب را خوانديد به عنوان يك برادر كوچك تر و شما رو به خون پاك شهدا و به هر آنچه كه اعتقاد داريد با رعايت حجاب درست در جامعه و محيط هاي اجتماعي وارد بشيد تا هم شما بانوان آرامش و امنيت داشته باشيد و هم ما پسرا به آرامش برسيم و كمتر مرتكب گناه بشيم ممنون از همه دختران و بانوان ايران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
مجرد بمونین زندگیتونو بکنین دنبال بچه مچه نباشین جمعیت زیاده بذارین کره زمین خالی از انسان بشه
یک هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
سلام، همیشه به خدا توکل داشته باشید،دهه شصتی هستم و یک بار در دوران عقد جداشدم،بسیارناامیدشده بودم،امابه یاری خدا باپسری که هم مجرد بود هم دوسال ازمن کوچک بود ازدواج کردم،خیلی هم اززندگیم راضی ام،پس هیچوقت از لطف خدا غافل نشوید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
هر کسی یه قسمتی تو این دنیا داره،من خودم یکبار ازدواج کردم و در دوران عقد جدا شدم،ولی الان خیلی خوشحالم که جدا شدم،چون تازه فهمیدم که هر آدمی،همسری مثل خودش رو میخواد،دوستان ازدواج با آدم بد مصیبته،خدا نصیبتون نکنه،ایشالا همه جوونها ازدواج کنن،،،ولی با آدم خوب و کسی که لیاقت شما رو داشته باشه و ازدواجی که درش آخر و عاقبت خیری باشه
آرزو
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
پس چرا من انقد خواستگار دارم دروغ نگم روزی دو سه تا خواستگار خونمون میزنگه کارشناس پرستاریم تو محل کارمم برام کیس خیلی زیاد بوده ولی خودم کلا حس ازدواج ندارم بنظرم نود درصد مردای ایرانی مفت نمی ارزن وهم برشون میداره که انگار کین...حالم از دخترهای فاقد اعتماد بنفس بهم میخوره بعضی پیامای شما دخترا بوی ضعف ناامیدی میده که خیلی رو مخیه واقعا متاسفم منکه دارم کارامو جور میکنم برم برای کار اونور آب خودمو عشقه....
ناشناس
Canada
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
خاک بر سر خودشیفته ات ...
ناشناس م
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
امثال تو ی بیشعور مفت نمی ارزن
سمیرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
کتاب ازدواج مهندسی ، اثر پیمان رنجبر رو بخونین



کلا نگاهتون به ازدواج کن فیکون میشه ،

کتاب مطلع مهر هم معرفی کردن، هنوز نخوندم

دومی قابل دانلوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
به نظر من اونایی که رفع مشکل ازدواج دختران مجدد رو چند همسری مردان می‌دونن کاملا اشتباه میکنند ازدواج مجدد مرد با تخریب کامل زندگی همسر اول نه تنهایی مشکلی رو حل نمی کنه سبب بی اعتمادی و گسترش فحشا میشود چون همسر اول هم در زندگی بی اعتماد و به دنبال انتقام است در ضمن وجدانا هر وقت مردان تونستن قبول کنند که همسرشان را با کسی شریک شوندبیان و این اظهار نظر ها رو بکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
یکی نیست بگه تمام بدبختی ما از گذشته تا کنون به خاطر همجواری کشورمان با اعراب است از انقلاب بگیر تا جنگ و سی و هفت سال بدیختی
احمد
Canada
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
میدونید در ایران نه دخترسالم نه پسرسالم زیادهست ادم مونده چطوری ازدواج کنه به کی دل ببنده به کی اعتماد کنه من پسری سی ویک ساله هستم وکارشناس سخت افزار خودم کار هم دارم از نظر قیافه وقد وازنظر اقتصادی کم ندارم ولی کیس مناسب نیست ونمیتونم پیداکنم که پاک باشه
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
ازدواج کردن باهر کسی اشتباهه چون سرانجام نداره وبعد جدایی من متولد سال ۷۱ هستم هم کار دارم هم وضع مالی خوب دارم یه اپارتمان هم دارم وامادگی اداره یک زندگی خوب وعالی رو هم دارم چهره خوبی هم دارم اما من یک شکست عشقی دارم که امانم روبریده در ۱۴ سالگی عشق خودم روپسند کردم خیلی همدیگرو دوست داشتیم اما روم نمیشد به خانواده از خدا بیخبر بگم خلاصه با پسر عمه اش ازدواج کرد باری خوب حالا من به غیر اون به هیچ کس حتی نگاه نمیکنم موندم اون از دست من دلخوره که چرا نگفتم عذاب وجدان داغونم میکنه اما من دیگه قطعا ازدواج نمیکنم چون عشق واقعا بد دردی هست چرا دختر مردم روکه علاقه ندارم برم بیارم بعدش طلاق ازدواج نمیکنم فقط با یاد وخاطرات اون عزیز زندگی میکنم تا اخر باورتون نمیشه گاهی اوقات با ماشین میرم از دور بدون اینکه متوجه بشه توبیرون نگاه میکنم بهش واقعا حالم عالی میشه خدا عشقم روازم گرفت نابودم کرد
فائزه
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
سلام من دهه هفتادیم ولی اصلا تا حالا موقعیت ازدواج برام پیش نیومده با اینکه مشکلی ندارم و خانواده متوسط رو به بالایی دارم.این افزایش سن ازدواج و کلا مجرد موندن زیاد شده ربطی به دهه شصت و پنجاه و هفتاد نداره خیلی ببخشید از پسش برنمیان
هرمزان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
الان خانوادها به ازدواج به چشم خرید وفروش نگاه میکنن یعنی یه پسر اول باید پول و خانه وماشین تهیه کنه بعد بره سراغ ازدواج وبجای اینکه هردو طرف باهم زندگی را بسازن وپیشرفت کنن .اگه خرید وفروش نیست پس اسمش چیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
وای بسه چقد نق میزنید من خودم دهه شصت هستم اونم اوایل شصت نه اخراش والا هر کسی یه قسمتی داره حالا همچینم ازدواج کردن چیز مهمی نیست یکم که به مردم چی میگن فکر نکنیم میتونیم ازدواج کنیم ولی ما دهه شصتی ها از دیو و دد ملولیم و انسانم آرزوست
مژگان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
از نظر من ازدواج مهمه...!چ.ن مهم این هست که دیدگاه آدم در مورد ازدواج چی باشه...!هیچ آدمی همیشه جوون نیست که بتونه تنها زندگی کنه...!از طرفی ازدواج هدف برای همه ایجاد می کنه!از این نظر که تلاشی نو در جهت تربیت نسلی موفق برای آینده...!من تمام این مشکلات در ازدواج رو تقصیر متاسفانه دختر خانمهای بی بند و باری میدونم که الان در نهایت تاسف 80 درصد جمعیت دخترای کشورمون رو در بر می گیرند و همچنین در دنباله اون اقا پسرهایی که اصلا هدف از ازدواج رو نمیدونن و دنبال بی بند و باری هستند و واقعا جای تاسف و خجالت داره که جامعه ما پر شده از این بی بند و باری ها که همه نشانه کمبود فرهنگ و ضعف فرهنگی شدید در جهان سوم هست...! من خودم به شخصه خجالت میکشم از اینکه جامعه اسلامی ما انقدر و اونهم بیشتر از سمت دختر خانمها انقدر بی بند و بار شده...!واقعا جای خجالته...!
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
من یه پسر خوشگل و جگرم. پول کم دارم. دبیر ریاضی ام. به جون مادرم دختر بازی هم نکرده ام. دلم میخواد زنم متوسط یا زیبا باشه زشت رو شرمنده ام. زن زندگی باشه. مالدوست نباشه. وضع خانواده اش هم مهم نیست. خودش خوب باشه. از همه دخترهای سایت خواستگاری می کنم.
هدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
سلام به دوستان من متولد 64 هستم یکبار ازدواج کردم الان یکسال طلاق گرفتم امکان داره ازدواج مجددی داشته باشم من لیسانس نرم افزار دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
بله عزیزم نگران نباش امیدوار باش
فرزین
United States of America
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
بنظر من باید هرکس با همسن خودش ازدواج کنه من خودممتولد 65هستم تو 26سالگی رفتم خواستگاری یه دختر 65که ردم کرد سال بعد رفتم خواستگاری یه 73ازدواج کردیم اما پشیمونم چون حرف همو نمیفهمیم گند زده به زندگیم دلم برا مجردی خیلی تنگ شده بخدا مجرد بمونی خیلی بهتر از اینه که گرفتا بشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
والا. خودتون گند میزنید به زندگی تون . من همسرم ازم 2 سال کوچکتر هست .البته من پسر نیستم . ازدواج معکوس ولی خیلی راضی هستیم . موندم چه جوری 8 سال کوچکتر اینکه شما از دو دهه متفاوت هستید بد هست اگر شما مثلا 69 بودید درک متقابل داشتید آخر یک دهه با اوایل دهه بعد هم را درک می کنند نه شما که آخر جنگ و بد بختی متولد شدی ایشان توی دوران دختران ناز پرورده . شما سن را معیار قرار ندهید . شما آنچه بر جامعه گذشته در دو دهه را مد نظر می گرفتید این اشتباه پیش نمی اومد
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
من متولد ۶۶ هستم، قیافم خوبه لیسانسم رو گرفتم ارشدم رو گرفتم مربی ورزش شدم نقاشی کشیدم کارای هنری انجام دادم مقاله نوشتم و ... خاستگار دارم ولی الان به جایی رسیدم که واقعا میترسم از انتخاب کردن و اینکه هر پسری از هر قشری اجازه جلو اومدن ب خودش رو میده عذاب اوره، وقتی در جامعه ای به زن بی احترامی بشه چه دلیلی داره خودمون هم دامن بزنیم به این مساله؟ امید ب خدا داشته باشیم،امید به زندگی،ک اگر اینچنین نباشیم خیلی سریع از‌ پا در میایم...خدا رو شکر می‌کنم چون مثل خیلی از هم سن و سال هام امیدمو از دست ندادم در حدی هستم که الان دارم با تمام توان واس کنکور تجربی و رشته پزشکی درس میخونم...باید با زندگی مبارزه کرد و امید داشت...هر ادمی یک رسالتی روی زمین داره مگه همه باید از فیلتر ازدواج بگذرن؟؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
فایده گفتن این حرفا چیه؟ هیچ‌کس هیچ کاری نمیکنه هیچ اتفاقی نمیوفته خسته شدم از تنهایی ! خدایا منم دل دارم ۳۲ سالم شده پس کی میخوای بخت منو رقم بزنی؟ برای من و همه مجردها دعا کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
سلام دقیقا منم با نظر شما موافقم
مهسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
بچه ها منم ۳۲ سالمه. یه بارم تو عقد جدا شدم. من چی بگم که مشکلم از شما هم بدتره. من حتی اگه بهترین مورد هم بیاد سراغم فایده نداره. چون فهمیدم اصلا ادمی نیستم که بتونم با کسی زندگی کنم و هیچ علاقه ای به مردها ندارم و واقعا بنظرم ازدواج همش حرص و جوش و اعصاب خوردیه. واقعا از مردا بیزارم و دوس دارم اطرافم خلوت باشه و کسی بهم زیاد نزدیک نشه
ش ج
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
سلام به نظر من تاسیس موسسات ازدواج که مسئولیت معرفی دختران و پسران رو به هم داشته باشند در این زمانه بهترین راه حل برای مشکل ازدواج هست به شرط این که به وسیله مدیران واجد شرایط کاردان اداره بشود.
صابر
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
سلام
من یه پسر قد بلند و چهارشونه متولد 1/1/1361 هستم با ظاهری معمولی و اخلاقی خوب آیا از دخترها کسی برا ازدواج حضور دارند.
ناشناس
Netherlands
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
من دختری ۳۷ ساله هستم اکثر خواستگارام میان نگاه میکنن و میرن دیگه نمیان نمیدونم چی میشه واقعا؟
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
من متولد ۱ / ۱/ ۱۳۶۰ هستم و مجرد تا حالا هم ازدواج نکردم تنها زندگی میکنم در خونه ۴۰ متری کمی سخته ولی دیگه چاره چیه پس انداز صفر
تينا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
شهلا جون ميگن دخترا خيلي پرتوقع اند آخه لعنتي چه توقعي والا هرچي پسر به تور من يكي خورده متوقع و بيشعور بوده به يه مثقال قد انقدر دپرسم كردن كه حالم از هرچي مرده بهم ميخوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
من27سالمه از20سالگی تلاش کردم ازدواج کنم نشد
خسته
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
انگار مشکلات دهه شصتی ها تموم نمیشه من ۳۸ سالگی ازدواج کردم از همسرم راضیم ولی الان دارم میرم تو چهل سال و مشکل نازایی دارم اینده برام تاریک خسته شدیم انقدر گفتید نذر و دعا .....هنر پیشه ها هالیود و اصلا مردم دنیا هم نذر دعا می کنن بچه سالم دارن و شوهر تازه هر روز با یکی هستند و دارن زندگیشون می کنن ....نجابت پاکی زیبایی زیاد داشتم و دارم ولی ازدواج دیر الان نازایی دارم به همه چیز شک می کنم حاج اقا میگه توسل راستی دین های دیگه به کی توسل می کنن کارشون زود راه میفته خسته ام دوبار رفتم کربلا واسه بار سوم جون رفتن روی رفتن و پول رفتن ندارم.....خدایا دقبقا کجایی